Tijdens de bouw van de nieuwe terminal willen we Schengen-passagiers efficiënte routes blijven bieden. Daarom installeren we twee nieuwe tijdelijke doorgangen: één tussen de A- en B-pier (A/B-link) en één tussen de B- en C-pier (B/C-link). Deze functioneren straks als tijdelijke looproutes totdat de nieuwe terminal gereed is.
Gepubliceerd op: 24 mei 2020
Nachtwerk
De A/B- en B/C-link bestaan uit prefab modules van rond de 250 ton, die we moeten verplaatsen en installeren terwijl de luchthaven operationeel blijft. Dit betekent een gigantische operatie, nachtwerk en zorgvuldige timing. Alle modules – die elders in elkaar worden gezet om het vliegverkeer zo min mogelijk te verstoren – moeten we voor een deel over airside vervoeren.
’s Nachts worden ze één voor één naar de juiste locatie vervoerd en geïnstalleerd.
De modules voor de B/C link zijn nu op hun plek geïnstalleerd. De laatste module van de A/B link wordt voor het einde van het jaar geplaatst.
Cijfers & feitjes
- De A/B-link bestaat uit 9 onderdelen, de B/C link uit 8 onderdelen
- De A/B-link is 250 meter lang, de B/C-link 270 meter lang
- De prefab modules, die van tevoren in elkaar worden gezet, wegen rond de 250 ton
- De tijdelijke doorgangen blijven in gebruik totdat de nieuwe terminal gereed is