Nieuws: Achter de schermen

Veel dingen lijken zo vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld een deur die opent op het moment dat je er een pasje voor houdt. Toch is dat in de praktijk nog best een uitdaging. In vertrekhal 1 plaatsen en vervangen we op dit moment zo’n 250 toegangsbeheerdeuren. Dat zorgt voor interessante feitjes en weetjes.

Gepubliceerd op: 23 april 2019

Wist je dit al?

  • In Vertrekhal 1 komen zo’n 250 doorgangen voor Schipholmedewerkers en andere mensen die op de luchthaven werken. Denk aan de brandweer, KLM, HMSHost, afhandelaren en de Koninklijke Marechaussee.
  • Om te zorgen dat al die deuren werken, zijn ruim 30 verschillende configuraties nodig. Want de ene deur moet open slaan, de andere draaien en de volgende schuiven.
  • Bij de deuren horen 100 besturingskasten met daarin een computertje om alle autorisaties van de schipholpassen te controleren. Het systeem moet bijvoorbeeld herkennen met welke pas iemand achter de grensbewaking mag komen.
  • De 100 besturingskasten staan in verbinding met een serverpark in een rekencentrum. Daar zijn ongeveer 50 tot 60 netwerkverbindingen voor HT1 nodig.
  • Elk component op een toegangsbeheerdeur wordt aangesloten met een eigen kabel. Denk aan een slot, een deurmeldcontact, een pushbar en een paslezer aan beide kanten. Dat telt op tot een gemiddelde 9 kabels per deur. En dus meer dan 2000 in totaal.
  • De toegangsbeheerdeuren bewaken de grenzen en zorgen dat alleen mensen met de juiste autorisaties in beschermde gebieden kunnen komen met hun pas. In totaal gaat het om 80.000 actieve Schipholpassen.
  • Op een Schipholpas voor de beveiligde gebieden, staat ook de irisscan van de betreffende persoon. In Vertrekhal 1 staan straks 6 biometrische sluizen en 2 biometrische zuilen. Dit systeem zorgt voor een dubbele veiligheidscontrole. De BIOD’s controleren of bij een aangeboden pasje ook de juiste persoon hoort.
  • Voor de deuren maken we een deurenmatrix. Hierin komen verschillende eisen samen van alle belanghebbenden. Zo moet de ene in het slot vallen, moet de brandweer snel mogelijk door bepaalde deuren kunnen, moet het onderhoud zo eenvoudig mogelijk zijn, en als deze te lang open staat of een vluchtroute wordt geopend, dan moet er direct een alarm afgaan.
  • Naast de “gewone” deuren zijn ook nog tijdelijke deuren nodig. Bijvoorbeeld in de bouwschotten in de verschillende bouw en grensgebieden.
  • Achter één deur schuilt ongeveer 16 uur IT-werk. Bijvoorbeeld om te overleggen met de betrokken partijen, de configuraties te maken, koppelingen met andere systemen te leggen, de deuren intekenen op plattegronden, alles testen, et cetera.
  • De deuren zijn via verschillende soorten software gekoppeld aan andere systemen. Een voorbeeld is de verbinding met het Safety and Security Centre, de alarmcentrale van Schiphol. Als bijvoorbeeld een deur bij een grensovergang defect is of de pushbar wordt ingedrukt, moeten daar meteen alle alarmbellen afgaan.

Een veilige vertrekhal

(Grens-)bewaking in een vertrekhal is cruciaal voor een veilige luchthaven. Daarom is een streng deurbeleid belangrijk. De 250 deuren in Vertrekhal 1 zorgen daarvoor. En daarom steken wij er in totaal zo’n 4000 uur werk in.