Veelgestelde vragen Privium: Alles wat u wilt weten over Privium

Bent u al Privium lid? Of overweegt u om lid te worden? Heeft u vragen over de irisscan, uw Privium kaart of een van onze lounges? Hier vindt u alle antwoorden op de veelgestelde vragen over Privium.

Vragen over lid worden

Hoe kan ik lid worden van Privium?

In vier stappen kunt u lid worden van Privium en genieten van de snelle en soepele service tijdens uw reizen via Schiphol.

  1. Maak een keuze tussen Privium Basic of Privium Plus. Klik op uw keuze en vul het inschrijfformulier in. U ontvangt een e-mail ter bevestiging.
  2. Activeer vervolgens uw Mijn Schiphol account.
  3. Maak een afspraak voor het aanmaken van uw Privium kaart. Dit kunt u eenvoudig online doen via uw Mijn Schiphol account.
  4. Activeer uw Privium kaart in de Privium ClubLounge. Tijdens uw afspraak maken we de Privium kaart aan met uw paspoortgegevens en unieke irispatroon. In de ClubLounge kunt u uw gewenste betaalmethode kiezen. Daarna is de Privium kaart direct klaar voor gebruik en gaat uw lidmaatschap in.

Moet ik een frequent flyer zijn om lid te worden van Privium?

Nee, u kunt altijd lid worden van Privium, ongeacht hoe vaak u vliegt, met welke airline u vliegt en of u economy, business of first class reist. U hoeft ook geen lid te zijn van een frequent flyer-programma van welke luchtvaartmaatschappij dan ook.

Ik heb geen Nederlands paspoort. Kan ik wel lid worden van Privium?

Ja, als u in het bezit bent van een geldig paspoort of Europese ID-kaart uit een van de landen van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en IJsland dan kunt u lid worden van Privium. Als u een asielzoeker of vluchtelingen-status heeft kunt u helaas geen lid worden in verband met regelgeving van de Koninklijke Marechaussee.

Ik heb geen Europees paspoort maar sta wel ingeschreven bij het Registered Traveller Programme (RTP-NL). Kan ik lid worden van Privium?

Op dit moment kan dat helaas nog niet.

Ik heb een diplomatenstatus maar geen Europees paspoort. Kan ik lid worden van Privium?

Op dit moment kan dat helaas nog niet.

Ik heb een dubbele nationaliteit. Kan ik lid worden van Privium?

Dat kan zolang u in het bezit bent van een paspoort van een land dat behoort tot de Europese Unie – inclusief Liechtenstein, Zwitserland, Noorwegen en IJsland.

Kan ik lid worden met een verlopen paspoort of noodpaspoort?

Nee, helaas kunt u hiermee geen Privium lidmaatschap aanvragen.

Is Privium ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Ja, ook als u in een rolstoel zit, kunt u profiteren van de voordelen van Privium. De Privium ClubLounge is met een lift bereikbaar. De speciale Privium grenspassage via de irisscan is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers, maar u kunt wel gebruik maken van de doorgangen voor mindervaliden.

Vragen over uw lidmaatschap

Wanneer is mijn Privium kaart klaar en kan ik door de irisscan?

Als u de bevestiging van uw lidmaatschap per e-mail heeft ontvangen, nodigen wij u graag uit in de Privium ClubLounge. Hier maken wij ter plekke uw Privium kaart aan, inclusief een scan van uw iris voor de snelle grenspassage. Dit duurt circa 20 minuten. Uw kaart is daarna direct klaar voor gebruik. U kunt van tevoren een afspraak maken via 020 601 4222. De Privium ClubLounge bevindt zich tussen Vertrekhal 1 en 2, achter incheckbalie 9 (plattegrond) en is elke dag geopend. De openingstijden zijn doordeweeks van 5.30 tot 20:30 uur en in het weekend van 6.00 tot 20.30 uur.

Wat moet ik meenemen als ik mijn Privium kaart wil laten aanmaken?

Om uw kaart direct klaar te maken voor gebruik, hebben we uw geldige paspoort of Europese ID-kaart nodig. Een rijbewijs voldoet niet als legitimatie.

Hoe kan ik upgraden van Privium Basic naar Privium Plus?

U kunt hier uw abonnement wijzigen. Voor een upgrade kunt u ook altijd (per direct) naar de Privium ClubLounge komen.

Hoe kan ik mijn Privium lidmaatschap opzeggen?

Opzeggen van uw abonnement kan hier. U heeft een opzegtermijn van een maand. Tot en met de door u gekozen einddatum kunt u nog genieten van de privileges van uw Privium lidmaatschap. Houdt u er wel rekening mee dat wij uw abonnement niet kunnen beëindigen binnen het eerste abonnementsjaar. Uw lidmaatschap wordt dan automatisch beëindigd een jaar nadat u zich hebt ingeschreven.

Hoe kan ik mijn Privium proefabonnement opzeggen?

Dit kunt u eenvoudig per e-mail doen. Stuur uw opzegging uiterlijk één maand voordat uw proefabonnement afloopt naar privium_02@schiphol.nl. Als we geen bericht van u ontvangen, gaan we ervan uit dat u Privium lid wilt worden en verlengen we uw lidmaatschap automatisch met een jaar voor het standaardtarief van 235 euro (Privium Plus) of 140 euro (Privium Basic). Vanaf deze verlenging kunt u uw lidmaatschap per maand opzeggen en krijgt u het overige abonnementsgeld terug.

Ik ben mijn inloggegevens voor Mijn Schiphol kwijt. Wat nu?

U kunt uw wachtwoord opnieuw aanvragen via de inlogpagina. Klik hiervoor op ‘Wachtwoord vergeten?’ en vul uw e-mailadres in, dan sturen wij u een link om uw wachtwoord te resetten. Mocht u nog steeds problemen ervaren met inloggen, neem dan contact met ons op via privium@schiphol.nl of bel +31 (0)20 601 4222.

Waarom heb ik nieuwe inloggegevens voor Privium nodig?

Privium gebruikt sinds juni 2019 een nieuw online systeem (Mijn Schiphol) waar u uw lidmaatschap zelf kun beheren en facturen online kunt betalen. In dit nieuwe systeem is het verplicht om een nieuw account aan te maken met een nieuw wachtwoord. Uw oude inloggegevens komen te vervallen.

Ik heb geen e-mail ontvangen over mijn account activeren of inloggegevens. Wat nu?

De e-mail met instructies om uw nieuwe account aan te maken, hebben wij automatisch verstuurd naar uw e-mailadres wat bij ons bekend is. Als u geen toegang heeft tot dit e-mailadres of u heeft geen mail van ons ontvangen, bel dan alstublieft naar +31 (0)20 601 4222.

Welke online betaalmethodes accepteert Privium?

U kunt online uw facturen betalen via iDeal, Mastercard en Visa.

Moet ik alles online regelen via mijn account in Mijn Schiphol?

Nee hoor, u bent niet verplicht om dit online te regelen. U kunt uw lidmaatschap en gegevens telefonisch laten aanpassen via +31 (0)20 601 4222 of kom langs bij onze balie in de Privium ClubLounge. U kunt hier tevens facturen betalen of dit zelf regelen via uw eigen bank.

Vragen over uw Privium kaart

Krijg ik ieder jaar een nieuwe Privium kaart?

Nee, u houdt dezelfde Privium kaart. Deze gaat standaard 10 jaar mee. In geval van diefstal, verlies of beschadiging krijgt u vanzelfsprekend een nieuwe kaart. Dan maken wij ook een nieuwe irisscan. Ook bij het wisselen van of naar een Privium Plus lidmaatschap moet er een nieuwe kaart worden aangemaakt in de Privium ClubLounge.

Kan ik mijn Privium kaart uitlenen voor parkeren?

Nee, de Privium kaart is strikt persoonlijk. U mag de kaart niet uitlenen. Kijk voor meer informatie in de Algemene Voorwaarden.

Wat moet ik doen als ik mijn Privium kaart ben verloren?

Meld het verlies van uw kaart zo snel mogelijk aan ons via 020 601 4222 of stuur een e-mail naar privium@schiphol.nl. Wij blokkeren uw kaart dan onmiddellijk, zodat het gebruik van de Privium faciliteiten niet meer mogelijk is. Voor uw nieuwe Privium kaart maakt u een afspraak bij de Privium ClubLounge. Neem een geldig paspoort of Europese ID-kaart mee. Een rijbewijs voldoet niet als legitimatie.

Kan ik Privium gebruiken als ik mijn kaart ben vergeten?

Nee, uw kaart is uw toegangsbewijs voor het priority gebied bij de centrale security, voor de irisscan bij de grenspassage, voor de parkeergarages en is noodzakelijk voor de business class check-in bij deelnemende luchtvaartmaatschappijen. Ook voor gebruik van de Privium ClubLounge heeft u uw Privium Plus kaart nodig

Moet ik mijn paspoort meenemen als ik reis met Privium?

Ja, u moet zich altijd kunnen legitimeren met een geldig reisdocument (paspoort of Europese ID-kaart). De Koninklijke Marechaussee kan er naar vragen. Bovendien moet u bij binnenkomst in het land van bestemming altijd een geldig reisdocument laten zien.

Wat moet ik doen als de Privium doorgang ‘membership expired’ aangeeft?

Neem dan contact op met Privium via 020 601 4222 of meld u bij de Privium ClubLounge.

Wordt er gecontroleerd of ik een ticket of boarding pass heb?

De Koninklijke Marechaussee en het Security Personeel controleren steekproefsgewijs. Om de grens te passeren via de irisscan moet u een geldige boarding pass bij zich hebben. Dit is vastgelegd in de Algemene Voorwaarden.

Waarom is mijn Privium Plus kaart geblokkeerd bij de Privium parkeergarage?

De Privium Plus kaart wordt geblokkeerd wanneer de factuur niet is betaald, de kaart vervangen is door een nieuwe kaart (de oude kaart wordt automatisch geblokkeerd) of de kaart geregistreerd is als gestolen / verloren. Voor vragen kunt u contact opnemen met Privium via 020 601 4222 of meld u bij de Privium ClubLounge.

Vragen over de irisscan

Hoe lang moet ik zijn om gebruik te kunnen maken van de irisscan?

De irisscan is voor iedereen die langer dan 1.55 meter is. Bent u korter dan 1.55 meter? Dan kunt u helaas geen gebruik hiervan maken.

Hoe werkt de irisscan bij de grenspassage?

  • Bij de irisscanner houdt u 10 tot 15 cm afstand tussen uw oog en de irisscanner. U kijkt met één oog in de scanner (u kunt het beste het andere oog bedekken).
  • Houd uw oog stil voor de irisscanner en blijf stil staan totdat de computer aangeeft 'identification is completed'.

Wat gebeurt er als de irisscan niet lukt?

  • Wanneer de irisscan niet lukt, wordt u naar voren geleid naar de reguliere paspoortcontrole. U hoeft in dat geval dus niet achter in de rij aan te sluiten, maar wordt meteen geholpen.
  • Nog steeds problemen met de irisscan? Neem contact met ons op via 020 601 4222. Houd u er rekening mee dat de Koninklijke Marechaussee steekproefsgewijs controles uitvoert, waardoor het soms lijkt alsof de irisscan niet lukt.

Wanneer is de irisscan bij de grenspassage geopend?

Zodra de grensdoorgangen bij de paspoortcontrole in de terminal geopend zijn, kunt u gebruik maken van de irisscan in de Privium poorten om de grens te passeren. Mocht een grensdoorgang bij vertrek, aankomst of transfer gesloten zijn, dan is ook de Privium grenspoort hier gesloten. U kunt dan gebruik maken van een grenspassage op een andere locatie in de terminal.

Vragen over de Privium Airside- en Clublounge

Wanneer kan ik gebruikmaken van de Privium ClubLounge en Privium Airside Lounge?

De Privium ClubLounge is exclusief voor Privium Plus leden. Op vertoon van uw Privium kaart en boarding pass van die dag kunnen Privium Plus leden en Privium Partner leden (in gezelschap van het Privium Plus lid) gebruik maken van de faciliteiten van de ClubLounge. Meereizende kinderen, baby’s en partners zonder Privium kaart hebben geen toegang tot de ClubLounge. Huisdieren zijn hier helaas niet toegestaan.

Kan ik introducés meenemen naar de Privium ClubLounge en Privium Airside Lounge?

Als Privium Plus lid zijn uw gasten ook welkom in de Privium ClubLounge. Is uw introducé ouder dan 12 jaar en in het bezit van een boarding pass voor die dag? Dan kunt u aan de balie in de ClubLounge een Guest Voucher kopen ter waarde van € 30. Als uw introducé ter plekke besluit lid te worden van Privium Plus, dan worden de kosten van de Guest Voucher natuurlijk verrekend met de kosten van het lidmaatschap.

Wat zijn de openingstijden van de Privium ClubLounge en Privium Airside Lounge?

Privium Airside Lounge is elke dag van 06.00 tot 21.00 uur geopend. De Privium ClubLounge is elke werkdag van 05.30 tot 21.00 uur geopend, en in het weekend van 06.00 tot 21.00 uur.
Komt u om uw lidmaatschap te activeren of een nieuwe kaart aan te laten maken? Dit kan vanaf 06.15 uur.

Mag ik de Privium Airside Lounge bezoeken als ik aankom met een vlucht op Schiphol?

Iedereen die toegang heeft tot de Privium Airside Lounge op basis van Privium Plus of partnerlidmaatschap, of middels een Guest Voucher, is welkom om de lounge te bezoeken, ongeacht of u aankomt of vertrekt op een vlucht. U dient een boarding pass te kunnen tonen.

In welke lounge kan ik een irisscan maken om Privium lid te worden?

Dit kan in de Privium ClubLounge voor security. De Privium Airside Lounge kent geen voorzieningen om een iris te scannen en lid te worden van Privium. Ook is in de Privium Airside Lounge geen Marechaussee aanwezig.

Vragen over Mijn Schiphol

Wat is Mijn Schiphol?

Vanuit uw Mijn Schiphol account bekijkt u uw Privium facturen, wijzigt u uw lidmaatschap en checkt u uw persoonlijke gegevens. Ook boekt u makkelijk en snel een parkeerplaats. De gegevens van uw eerstvolgende boeking worden bewaard en een volgende keer automatisch ingevuld.

Ik ben Privium lid, maar ik heb nog geen inloggegevens

Gebruikmaken van Mijn Schiphol kan pas nadat je een Mijn Schiphol account hebt aangemaakt. Hiervoor heeft u o.a. uw Privium nummer nodig. Vervolgens maakt u in een paar klikken uw Mijn Schiphol account aan. Heeft u een Privium Partner of Privium Corporate lidmaatschap? Dan gaat bovenstaande niet op. Bel ons voor verdere ondersteuning op 020 601 42 22.

Hoe maak ik een Mijn Schiphol account aan?

Om een Mijn Schiphol account aan te maken heeft u een Privium lidmaatschap nodig. Bent u al Privium lid? Maak hier in een paar klikken een Mijn Schiphol account aan.

Waarom kan ik niet inloggen?

Mogelijk heeft u geen actief account of nog geen lidmaatschap. Om in te loggen heeft u een Mijn Schiphol account én een Privium lidmaatschap nodig. - Nog geen Privium lid? Bekijk de voordelen en word lid. - Wel Privium lid, maar nog geen Mijn Schiphol account? Activeer je account hier in een paar klikken.

Neem contact op via: