Veelgestelde vragen Privium: Alles wat u wilt weten over Privium

Bent u al Privium lid? Of overweegt u om lid te worden? Heeft u vragen over de irisscan, uw Privium kaart of een van onze lounges? Hier vindt u alle antwoorden op de veelgestelde vragen over Privium.

Vragen over lid worden en uw lidmaatschap

1. Hoe kan ik lid worden van Privium?

In vier stappen kunt u lid worden van Privium en genieten van de snelle en soepele service tijdens uw reizen via Schiphol.

  1. Maak een keuze tussen Privium Basic of Privium Plus. Klik op uw keuze en vul het formulier in. U ontvangt een e-mail ter bevestiging.
  2. Maak vervolgens een afspraak bij de Privium ClubLounge: bel 020 601 4222 of mail naar privium@schiphol.nl.
  3. Tijdens deze afspraak maken we uw Privium kaart aan met daarop uw paspoortgegevens en uw unieke irispatroon. Dit duurt ongeveer 20 minuten. De kaart is meteen klaar voor gebruik.
  4. Zodra uw kaart gereed is, bent u officieel lid van Privium. U kunt de factuur betalen via pin of creditcard in de Privium ClubLounge.

2. Ik heb geen Nederlands paspoort. Kan ik wel lid worden van Privium?

Ja, als u in het bezit bent van een geldig paspoort of Europese ID-kaart uit een van de landen van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en IJsland dan kunt u lid worden van Privium.

3. Ik heb geen Europees paspoort maar sta wel ingeschreven bij het Registered Traveller Programme (RTP-NL). Kan ik lid worden van Privium?

Op dit moment kan dat helaas nog niet. Naar verwachting is dit in de loop van 2018 wel mogelijk, mits u in het bezit van een paspoort bent van een van de volgende landen: Verenigde Staten, Hongkong, Japan, Zuid-Korea, Canada, Nieuw-Zeeland, Australië en Singapore.

4. Ik heb een diplomatenstatus maar geen Europees paspoort. Kan ik lid worden van Privium?

Op dit moment kan dat helaas nog niet. In de loop van 2018 kunt u wel lid worden van Privium als u bent ingeschreven bij het Registered Traveller Programme (RTP-NL) en een diplomatenstatus heeft met lettercode AD, AO, AC, BD, BO of BC.

5. Ik heb een dubbele nationaliteit. Kan ik lid worden van Privium?

Dat kan zolang u in het bezit bent van een paspoort van een land dat behoort tot de Europese Unie – inclusief Liechtenstein, Zwitserland, Noorwegen en IJsland. In de loop van 2018 komen daar de volgende RTP-NL landen bij: Verenigde Staten, Hongkong, Japan, Zuid-Korea, Canada, Nieuw-Zeeland, Australië en Singapore.

6. Kan ik lid worden met een verlopen paspoort of noodpaspoort?

Nee, helaas kunt u hiermee geen Privium lidmaatschap aanvragen.

7. Is Privium ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Ja, ook als u in een rolstoel zit, kunt u profiteren van de voordelen van Privium. De Privium ClubLounge is met een lift bereikbaar. De speciale Privium grenspassage via de irisscan is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers, maar u kunt wel gebruik maken van de doorgangen voor mindervaliden.

8. Moet ik een frequent flyer zijn om lid te worden van Privium?

Nee, u kunt altijd lid worden van Privium, ongeacht hoe vaak u vliegt, met welke airline u vliegt en of u economy, business of first class reist. U hoeft ook geen lid te zijn van een frequent flyer-programma van welke luchtvaartmaatschappij dan ook.

9. Wanneer is mijn Privium kaart klaar en kan ik door de irisscan?

Als u de bevestiging van uw lidmaatschap per e-mail heeft ontvangen, nodigen wij u graag uit in de Privium ClubLounge. Hier maken wij ter plekke uw Privium kaart aan, inclusief een scan van uw iris voor de snelle grenspassage. Dit duurt circa 20 minuten. Uw kaart is daarna direct klaar voor gebruik. U kunt van tevoren een afspraak maken via 020 601 4222. De Privium ClubLounge bevindt zich tussen Vertrekhal 1 en 2, achter incheckbalie 9 (plattegrond) en is elke dag geopend. De openingstijden zijn doordeweeks van 5.30 tot 20:30 uur en in het weekend van 6.00 tot 20.30 uur.

10. Wat moet ik meenemen als ik mijn Privium kaart wil laten aanmaken?

Om uw kaart direct klaar te maken voor gebruik, hebben we uw geldige paspoort of Europese ID-kaart nodig. Een rijbewijs voldoet niet als legitimatie.

11. Hoe kan ik upgraden van Privium Basic naar Privium Plus?

U kunt hier uw abonnement wijzigen. Voor een upgrade kunt u ook altijd (per direct) naar de Privium ClubLounge komen.

12. Hoe kan ik mijn Privium lidmaatschap opzeggen?

Opzeggen van uw abonnement kan hier. U heeft een opzegtermijn van een maand. Tot en met de door u gekozen einddatum kunt u nog genieten van de privileges van uw Privium lidmaatschap. Houdt u er wel rekening mee dat wij uw abonnement niet kunnen beëindigen binnen het eerste abonnementsjaar. Uw lidmaatschap wordt dan automatisch beëindigd een jaar nadat u zich hebt ingeschreven.

13. Hoe kan ik mijn Privium proefabonnement opzeggen?

Dit kunt u eenvoudig per e-mail doen. Stuur uw opzegging uiterlijk één maand voordat uw proefabonnement afloopt naar privium_02@schiphol.nl. Als we geen bericht van u ontvangen, gaan we ervan uit dat u Privium lid wilt worden en verlengen we uw lidmaatschap automatisch met een jaar voor het standaardtarief van 215 euro (Privium Plus) of 130 euro (Privium Basic). Vanaf deze verlenging kunt u uw lidmaatschap per maand opzeggen en krijgt u het overige abonnementsgeld terug.

Vragen over uw Privium kaart

1. Krijg ik ieder jaar een nieuwe Privium kaart?

Nee, u houdt dezelfde Privium kaart. Deze gaat standaard 10 jaar mee. In geval van diefstal, verlies of beschadiging krijgt u vanzelfsprekend een nieuwe kaart. Dan maken wij ook een nieuwe irisscan. Ook bij het wisselen van of naar een Privium Plus lidmaatschap moet er een nieuwe kaart worden aangemaakt in de Privium ClubLounge.

2. Wat moet ik doen als ik mijn Privium kaart heb verloren?

Meld het verlies van uw kaart zo snel mogelijk aan ons via 020 601 4222 of stuur een e-mail naar privium@schiphol.nl. Wij blokkeren uw kaart dan onmiddellijk, zodat het gebruik van de Privium faciliteiten niet meer mogelijk is. Voor uw nieuwe Privium kaart maakt u een afspraak bij de Privium ClubLounge. Neem een geldig paspoort of Europese ID-kaart mee. Een rijbewijs voldoet niet als legitimatie.

3. Kan ik Privium gebruiken als ik mijn kaart ben vergeten?

Nee, uw kaart is uw toegangsbewijs voor het priority gebied bij de centrale security, voor de irisscan bij de grenspassage, voor de parkeergarages en is noodzakelijk voor de business class check-in bij deelnemende luchtvaartmaatschappijen. Ook voor gebruik van de Privium ClubLounge heeft u uw Privium Plus kaart nodig

4. Moet ik mijn paspoort meenemen als ik reis met Privium?

Ja, u moet zich altijd kunnen legitimeren met een geldig reisdocument (paspoort of Europese ID-kaart). De Koninklijke Marechaussee kan er naar vragen. Bovendien moet u bij binnenkomst in het land van bestemming altijd een geldig reisdocument laten zien.

5. Kan ik Privium gebruiken met een verlopen paspoort?

Nee, dit is niet mogelijk. Wij noteren de geldigheidsdatum van uw paspoort bij de uitgifte van uw Privium kaart. Wanneer uw paspoort verloopt, ontvangt u van ons een herinnering om uw nieuwe paspoort te registeren in de Privium ClubLounge. Indien u dit niet tijdig doet, zal uw Privium kaart geblokkeerd worden voor grens- en securitypassages.

6. Wat moet ik doen als de Privium doorgang ‘membership expired’ aangeeft?

Neem dan contact op met Privium via 020 601 4222 of meld u bij de Privium ClubLounge.

7. Wordt er gecontroleerd of ik een ticket of boarding pass heb?

De Koninklijke Marechaussee en het Security Personeel controleren steekproefsgewijs. Om de grens te passeren via de irisscan moet u een geldige boarding pass bij zich hebben. Dit is vastgelegd in de Algemene Voorwaarden.

8. Kan ik mijn Privium kaart uitlenen voor parkeren?

Nee, de Privium kaart is strikt persoonlijk. U mag de kaart niet uitlenen. Kijk voor meer informatie in de Algemene Voorwaarden.

9. Waarom is mijn Privium Plus kaart geblokkeerd bij de Privium parkeergarage?

De Privium Plus kaart wordt geblokkeerd wanneer de factuur niet is betaald, de kaart vervangen is door een nieuwe kaart (de oude kaart wordt automatisch geblokkeerd) of de kaart geregistreerd is als gestolen / verloren. Voor vragen kunt u contact opnemen met Privium via 020 601 4222 of meld u bij de Privium ClubLounge.

10. Is de Privium kaart veilig?

Ja, het Privium lidmaatschap, inclusief de Privium kaart, voldoet aan de privacy wetgeving en is getoetst aan de strenge IT Security eisen die Schiphol, het Ministerie van Justitie en Veiligheid, en de Koninklijke Marechaussee daaraan stellen.

Vragen over de irisscan

1. Hoe lang moet ik zijn om gebruik te kunnen maken van de irisscan?

De irisscan is voor iedereen die langer dan 1.55 meter is. Bent u korter dan 1.55 meter? Dan kunt u helaas geen gebruik hiervan maken.

2. Hoe werkt de irisscan bij de grenspassage?

  • Bij de irisscanner houdt u 10 tot 15 cm afstand tussen uw oog en de irisscanner. U kijkt met één oog in de scanner (u kunt het beste het andere oog bedekken).
  • Houd uw oog stil voor de irisscanner en blijf stil staan totdat de computer aangeeft 'identification is completed'.

3. Wat gebeurt er als de irisscan niet lukt?

  • Wanneer de irisscan niet lukt, wordt u naar voren geleid naar de reguliere paspoortcontrole. U hoeft in dat geval dus niet achter in de rij aan te sluiten, maar wordt meteen geholpen.
  • Nog steeds problemen met de irisscan? Neem contact met ons op via 020 601 4222. Houd u er rekening mee dat de Koninklijke Marechaussee steekproefsgewijs controles uitvoert, waardoor het soms lijkt alsof de irisscan niet lukt.

4. Wanneer is de irisscan bij de grenspassage geopend?

Zodra de grensdoorgangen bij de paspoortcontrole in de terminal geopend zijn, kunt u gebruik maken van de irisscan in de Privium poorten om de grens te passeren. Mocht een grensdoorgang bij vertrek, aankomst of transfer gesloten zijn, dan is ook de Privium grenspoort hier gesloten. U kunt dan gebruik maken van een grenspassage op een andere locatie in de terminal.

Vragen over de Privium ClubLounge

1. Wanneer kan ik gebruikmaken van de Privium ClubLounge?

De Privium ClubLounge is exclusief voor Privium Plus leden. Op vertoon van uw Privium kaart en boarding pass van die dag kunnen Privium Plus leden en Privium Partner leden (in gezelschap van het Privium Plus lid) gebruik maken van de faciliteiten van de ClubLounge. Meereizende kinderen, baby’s en partners zonder Privium kaart hebben geen toegang tot de ClubLounge. Huisdieren zijn hier helaas niet toegestaan.

2. Kan ik introducés meenemen naar de Privium ClubLounge?

Als Privium Plus lid zijn uw gasten ook welkom in de Privium ClubLounge. Is uw introducé ouder dan 12 jaar en in het bezit van een boarding pass voor die dag? Dan kunt u aan de balie in de ClubLounge een Guest Voucher kopen ter waarde van € 30. Als uw introducé ter plekke besluit lid te worden van Privium Plus, dan worden de kosten van de Guest Voucher natuurlijk verrekend met de kosten van het lidmaatschap.

Vragen over de Privium Airside Lounge

1. Wanneer kan ik gebruikmaken van de Privium Airside Lounge?

Op vertoon van uw Privium kaarten boarding pass van die dag kunnen alleen Privium Plus leden en Privium Partner leden (in gezelschap van het Privium Plus lid) de faciliteiten van de Airside Lounge gebruiken. Meereizende kinderen, baby’s en partners zonder Privium kaart hebben geen toegang tot deze nieuwe lounge na security. Huisdieren zijn niet toegestaan in de Privium Airside Lounge.

2. Wat zijn de openingstijden van de Privium Airside Lounge?

Privium Airside Lounge is elke dag van 06.00 tot 21.00 uur geopend.

3. Blijft de Privium Airside Lounge open ’s avonds als mijn vlucht vertraagd is?

Nee, de Privium Airside Lounge sluit altijd om 21.00 uur.

4. Mag ik de Privium Airside Lounge bezoeken als ik aankom met een vlucht op Schiphol?

Iedereen die toegang heeft tot de Privium Airside Lounge op basis van Privium Plus of partnerlidmaatschap, of middels een Guest Voucher, is welkom om de lounge te bezoeken, ongeacht of u aankomt of vertrekt op een vlucht. U dient een boarding pass te kunnen tonen.

5. Mag ik de Privium Airside Lounge in het Niet-Schengen deel van de terminal ook bezoeken als ik reis op een Schengen vlucht ?

Ja, dit is mogelijk als u vertrekt op een Schengen-vlucht vanaf de B-, C- of D-pier. Houdt u wel rekening met extra looptijden. U gaat eerst via Vertrek 2 of 3 naar de Privium Airside Lounge en loopt na uw bezoek naar uw gate op de B-, C- of D-pier. U passeert de grens in totaal twee keer. Het is niet mogelijk om de Privium Airside Lounge te bezoeken als u vertrekt op een Schengen-vlucht vanaf de M-pier.

6. Kan ik introducés meenemen naar de Privium Airside Lounge?

Als Privium Plus lid zijn uw gasten ook welkom in de Privium Airside Lounge. Is uw introducé ouder dan 12 jaar en in het bezit van een boarding pass voor die dag? Dan kunt u aan de balie een Guest Voucher kopen ter waarde van € 30. Cash betaling is niet mogelijk.

7. Kan ik in de Privium Airside Lounge een irisscan laten doen om Privium lid te worden?

Nee, de Privium Airside Lounge kent geen voorzieningen om een iris te scannen en lid te worden van Privium. Daarvoor kunt u terecht in de Privium ClubLounge voor security.

8. Ik ben zojuist mijn kaart verloren; kan ik een nieuwe kaart krijgen in de Privium Airside Lounge?

Nee, de Privium Airside Lounge kent geen voorzieningen om Privium kaarten uit te geven. Daarvoor kunt u terecht in de Privium ClubLounge voor security.

9. Is er in de Privium Airside Lounge ook Marechaussee aanwezig voor paspoortupdates?

Nee, de Marechaussee is niet aanwezig in de Privium Airside Lounge. Daarvoor kunt u terecht in de Privium ClubLounge voor security.

10. Kan ik aan de balie van de Privium Airside Lounge terecht voor het maken van een afspraak in de agenda?

Ja, het team in de Privium Airside Lounge kan voor u een afspraak maken in de agenda.

11. Ik wil graag mijn lidmaatschap stopzetten; kan ik dat aan de balie van de Privium Airside Lounge doorgeven?

Wij vragen altijd om het beëindigen van een lidmaatschap per email (privium@schiphol.nl) aan ons te melden.

12. Hoe staat het met de food & beverage in de Privium Airside Lounge: is dat hetzelfde buffet en assortiment als in de Privium Clublounge?

Aangezien de Privium Airside Lounge een kleinere faciliteit is dan de Privium ClubLounge, wijkt met name het aanbod aan food op een aantal punten af. Het drankenassortiment komt grotendeels overeen met het huidige aanbod.

13. Waarom wordt er gesproken over een “voorlopige” lounge?

Het deel van de terminal waar de Privium Airside Lounge gevestigd is, wordt nog door Schiphol vernieuwd in de toekomst. Privium wil graag nu al tegemoet komen aan de wens van onze leden voor een lounge aan airside en daarom zijn we blij deze lounge voorlopig al te kunnen toevoegen aan onze producten.

14. Worden verloren voorwerpen in de Privium Airside Lounge opgeslagen of gaan ze naar Lost and Found?

Deze worden in eerste instantie lokaal opgeslagen.

15. Mag ik met enkele zakenrelaties/collega’s gaan vergaderen in de Privium Airside Lounge?

U bent van harte welkom om met andere Privium Plus leden, of met personen die een Guest Voucher hebben, af te spreken in de Privium Airside Lounge. De voorzieningen voor vergaderen zijn echter beperkt, aangezien er geen grote afgesloten ruimte is. Houdt u er svp rekening mee dat gesprekken door overige bezoekers van de lounge gevolgd kunnen worden vanwege de open inrichting van de ruimte.