Welkom terug op Schiphol: Welke maatregelen kan ik op Schiphol verwachten?

Er zijn minder reizigers op de luchthaven en we houden afstand van elkaar. Maar door afstand te houden kan het juist wat drukker voelen. Hoe kunnen we elkaar die ruimte geven, als we met velen tegelijkertijd in of uit hetzelfde vliegtuig willen stappen? Om je daarbij te helpen, hebben we de volgende maatregelen genomen.
  • We zorgen voor anderhalve meter afstand
    Zoals je weet, is 1,5 meter afstand houden dé maatregel in Nederland en dus ook op Schiphol. We helpen je hieraan herinneren via omroepberichten, schermen en markeringen op de vloeren, bij de wachtrijen of waar je ook maar andere reizigers tegenkomt. Ook lopen er Schiphol-medewerkers rond die je aanspreken als er te weinig afstand wordt gehouden.

  • We zijn alert op ieders gezondheid
    We vinden jouw gezondheid en die van iedereen op Schiphol het allerbelangrijkst. Dus heb je koorts, of milde klachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn of een lichte hoest? Dan blijf je thuis. Om dit te waarborgen is iedere reiziger verplicht een ingevulde gezondheidsverklaring bij zich te hebben op de luchthaven. Vul het formulier naar waarheid in, zodat je kan verklaren dat je fit bent om te vliegen. Je kan hierop gecontroleerd worden op Schiphol.

  • We verplichten iedereen een mondkapje te dragen
    In de wachtrijen voor de incheckbalies, bij de securitycheck en bij het in- en uitstappen is 1,5 meter afstand houden soms een flinke uitdaging. Ook omdat je mede afhankelijk bent van de goede voornemens van je buurman of buurvrouw, en het aantal reizigers om je heen. We doen er alles aan om die afstand te bewaken, maar dat is niet altijd mogelijk. Daarom draag je overal op Schiphol een mondkapje. Dit is per 1 december 2020 verplicht.

  • We zorgen voor extra schone faciliteiten
    Uiteraard wordt er intensief schoongemaakt op Schiphol. En op de plekken waar veel mensen komen, zoals de toiletten, balies, wachtruimtes wordt er extra gedesinfecteerd. Je kunt ons helpen door regelmatig je handen te wassen en gebruik te maken van onze handsanitisers. Ook is het fijn als je zo min mogelijk schermen en apparaten aanraakt. In winkels kan je contactloos betalen.

  • We vragen uitzwaaiers en wegbrengers buiten te blijven
    Het spijt ons ophalers en wegbrengers, hoe fijn het ook is om met je passagier mee te lopen naar de vertrekhal of om ze op te wachten in de aankomsthal: we hebben er in deze tijd geen ruimte voor. Daarom vragen we je vriendelijk om je afscheid- of welkomstgroet op de parkeerplaats of bij de Kiss & Ride te laten plaatsvinden. In de vertrek- en aankomsthallen zijn alleen reizigers met een ticket welkom.

Let op: Reis je tijdens de uren dat de avondklok van kracht is van of naar Schiphol? Dan is het niet toegestaan je op te laten halen of weg te laten brengen. Meer informatie hierover vind je hier.

Lees ook onze andere blogs over de maatregelen

  • Moet ik een mondkapje dragen op Schiphol?

    We vragen je vriendelijk een mondkapje te dragen vanaf het moment dat je bij Schiphol binnen loopt tot in het vliegtuig, of als je juist bent uitgestapt totdat je weer buiten staat.

  • Heb ik een gezondheids- verklaring nodig?

    Omdat we jouw gezondheid en die van je medereizigers het allerbelangrijkst vinden, vragen we iedere reiziger om een gezondheidsverklaring zelf in te vullen en mee te brengen.

  • Mag ik iemand wegbrengen of ophalen?

    We vragen je als wegbrenger of ophaler buiten te wachten, je mag niet naar binnen. Wil je tijdens de uren van de avondklok iemand van of naar Schiphol brengen? Dat is helaas niet toegestaan.

  • Hoe kan je afstand houden bij security?

    Veiligheid is het allerbelangrijkst op Schiphol. Daarom gaat iedere reiziger door de securitycontrole. Nu op 1,5 meter afstand.

  • Wanneer moet ik in quarantaine?

    De Nederlandse overheid adviseert dringend dat je 10 dagen in quarantaine gaat als je terugreist uit een land met een rood of oranje reisadvies.