Welkom terug op Schiphol: Heb ik een gezondheidsverklaring nodig op reis?

Paspoort? Check! Ticket of boardingpass bij je? Check! Gezondheidsverklaring ingevuld? Eh… Wat is dat en moet die mee als ik ga vliegen? Yes! Omdat we jouw gezondheid en die van je medereizigers het allerbelangrijkst vinden, vragen we iedereen die gaat vliegen om een gezondheidsverklaring zelf in te vullen en mee te brengen. Je kan ‘m downloaden en meebrengen op je mobiel of print er twee uit - voor je heenvlucht en terugvlucht. Vul het formulier in voordat je vliegt van en naar Schiphol.

Mag ik het zelf invullen?

Ja, het is zelfs de bedoeling dat je voordat je gaat vliegen het formulier zelf invult. De gezondheidsverklaring is opgesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en is één van de maatregelen die de overheid heeft getroffen om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) tegen te gaan. In het formulier staan verschillende vragen die je eerlijk met ja of nee moet beantwoorden. Het gaat erom dat je verklaart dat je gezond bent om te vliegen en geen klachten hebt zoals koorts, hoesten, loopneus, keelpijn of kortademigheid. Heb je die klachten wel, dan blijf je thuis. Vul het formulier dus in voordat je naar Schiphol vertrekt. En neem een leeg formulier mee - in print of op je mobiel - dat je kunt invullen voor je terugreis. Vlieg je met KLM, Corendon, TUI, Transavia of Easyjet? Dan kun je de gezondheidsverklaring invullen tijdens het online inchecken.

Word ik gecontroleerd als ik ga vliegen?

Als je gaat vliegen kan er tijdens je hele reis, van parkeerplaats tot eindbestemming, naar je gezondheidsverklaring worden gevraagd. Door je luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld, maar er lopen ook medewerkers op Schiphol die letten op opvallende gezondheidsklachten. Het is daarom slim om je gezondheidsverklaring op je mobiel mee te brengen of om deze op een handige plek in je handbagage op te bergen – bij je paspoort en boarding pass – zodat je ‘m altijd bij de hand hebt. Ook voor je terugreis heb je een ingevuld formulier nodig op je mobiel of in print. Daarom is het handig om een leeg formulier mee op reis te nemen.

Waar kan ik terecht (als ik iemand zie) met gezondheidsklachten?

Als je zelf eenmaal op Schiphol toch gezondheidsklachten hebt, of als je iemand ziet met mogelijke klachten, zoals koorts, neusverkoudheid, niezen, keelpijn of een lichte hoest, dan kun je terecht bij onze medische dienst. Waarschuw een medewerker van Schiphol of van je luchtvaartmaatschappij en hij of zij helpt je verder.

Voel je je kiplekker en heb je jouw gezondheidsverklaring ingevuld, ondertekend en geprint of op je mobiel? Dan ben je helemaal klaar om te vertrekken. Fijne reis!

Lees ook onze andere blogs over de maatregelen

  • Moet ik me laten testen als ik ga vliegen?

    Voor veel reisbestemmingen heb je een negatieve COVID-testuitslag nodig. Check voor je vliegt wat voor jou van toepassing is en maak alvast een afspraak voor een coronatest.

  • Moet ik een mondkapje dragen op Schiphol?

    We vragen je vriendelijk een mondkapje te dragen vanaf het moment dat je bij Schiphol binnen loopt tot in het vliegtuig, of als je juist bent uitgestapt totdat je weer buiten staat.

  • Mag ik iemand wegbrengen of ophalen?

    We vragen je als wegbrenger of ophaler buiten te wachten, je mag niet naar binnen. Wil je tijdens de uren van de avondklok iemand van of naar Schiphol brengen? Dat is helaas niet toegestaan.

  • Welke maatregelen kan ik verwachten?

    Er zijn minder reizigers en we houden afstand van elkaar. Maar door afstand te houden kan het juist wat drukker voelen. Hoe kunnen we elkaar toch genoeg ruimte geven?

  • Hoe kan je afstand houden bij security?

    Veiligheid is het allerbelangrijkst op Schiphol. Daarom gaat iedere reiziger door de securitycontrole. Nu op 1,5 meter afstand.

  • Wanneer moet ik in quarantaine?

    De Nederlandse overheid adviseert dringend dat je 10 dagen in quarantaine gaat als je terugreist uit een land met een rood of oranje reisadvies.