Veelgestelde vragen assistentie: FAQ toegankelijkheid en faciliteiten

Schiphol is erop ingericht om reizigers met een verminderde mobiliteit of functiebeperking het reizen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hier vind je antwoord op de meest gestelde vragen.

Extra assistentie toegankelijkheid en faciliteiten

Ik ben blind/slechtziend. Hoe vind ik op Schiphol mijn weg?

Het advies is om assistentie aan te vragen via je luchtvaartmaatschappij, touroperator of reisbureau. Wanneer je óók een mail stuurt naar assistentie@airportcaddy.nl staan wij voor je klaar zodra je op de luchthaven aankomt. Vermeld in de mail je naam, adres en woonplaats; vluchtnummer en bestemming; de datum en tijd van je aankomst op Schiphol en je mobiele nummer.

Waar zijn op Schiphol de mindervalidentoiletten?

In de meeste toilettenblokken op Schiphol is een mindervalidentoilet.

Ik ben doof/slechthorend. Kan ik toch de omroepberichten volgen?

Houd vooral de vluchtschermen in de gaten voor actuele informatie.

Houdt de securitycontrole rekening met mijn beperking?

Ja. De medewerkers van de beveiligingsbedrijven op Schiphol zijn getraind om alle passagiers op Schiphol zorgvuldig te behandelen. Het kan zijn dat zij je extra vragen stellen, bijvoorbeeld over je medicijnen. Ook kan de controle iets langer duren.

Hoe kom ik in mijn rolstoel door de securitycontrole?

Voor reizigers in een rolstoel is er een bredere doorgang, die ook voor kinderwagens kan worden gebruikt. De securitybeambte controleert jou en je rolstoel op verboden items.

Mag ik bij de securitycontrole in mijn rolstoel worden gefouilleerd?

Ja. Wanneer je in je eigen rolstoel naar de gate gaat en niet kunt opstaan, fouilleert de securitybeambte je in de rolstoel met een handscanner.

Kan ik op Schiphol een rolstoel lenen?

Jazeker! Op de luchthaven zijn voldoende rolstoelen voor gebruik. Makkelijk te herkennen aan de gele kleur. Je vindt de rolstoel op de ‘Traverse’, de route van P1 naar de terminal. En ook op Schiphol Plaza naast de lift naar het NS station en in de buurt van Starbucks bij Aankomsthal 4.

Je hebt een muntstuk van 2 euro nodig voor de borg. Die krijg je vanzelfsprekend weer terug als je de rolstoel op een van de bovengenoemde plekken weer inlevert.

Welke service krijg ik aan boord van het vliegtuig?

Dat verschilt per luchtvaartmaatschappij. Op sommige vluchten zijn er vaste stoelen voor minder validen en is er een rolstoel aan boord. Informeer ernaar bij je luchtvaartmaatschappij waar je je vliegticket hebt geboekt.