Winteroperatie : Winterwonderland Schiphol

Als het sneeuwt of vriest, is vliegen toch wat lastiger. Want al die sneeuw komt op onze start- en landingsbanen terecht. En op de vliegtuigen. Onze banen worden dan glad en onderdelen van het vliegtuig kunnen vastvriezen. En dat willen we natuurlijk niet! Op Schiphol zorgen we ervoor dat jij altijd kan vliegen, ook met winterse temperaturen. Maar daarvoor moet wel een hoop gebeuren.

We houden het weerbericht uiteraard goed in de gaten. Als er sneeuw of vorst wordt verwacht, roepen we ons sneeuwteam al op. Dan kunnen we meteen aan de slag als de eerste sneeuwvlokken uit de lucht vallen. Wist je dat we bijna vijf keer zoveel medewerkers nodig hebben aan airside als het sneeuwt? Airside is het gebied waar alle vliegtuigen opstijgen, landen en overheen rijden. En daar wil je natuurlijk geen sneeuw of ijs op de baan!!

Sneeuw schuiven

Het schoonmaken van een start- en landingsbaan duurt ongeveer twintig minuten. In die tijd schuiven vijftien sneeuwschuivers al het sneeuw aan de zijkant. Twee sneeuwblazers eten deze sneeuw als het ware op werpen het buiten de baan. Als laatste volgt er een voertuig dat antivriesvloeistof op de baan sproeit. Op de autowegen strooien ze vaak zout, maar dat kan niet op een luchthaven. Zout is slecht voor het metaal van de vliegtuigen. Daarom gebruiken we antivriesvloeistof, zodat de start- en landingsbanen niet glad worden.

IJsvrij!

Vliegtuigen krijgen voor ze vertrekken een schoonmaakbeurt, zodat al het sneeuw en ijs wat erop ligt verdwijnt. Dit noemen we de-icen. Een mix van water en antivriesvloeistof verwarmen we tot 70 graden Celsius. Dit wordt vervolgens op de vliegtuigen gespoten. Misschien heb je het wel eens mee gemaakt als je in de winter vloog. Het de-icen gebeurt op een speciale parkeerplek op de luchthaven terwijl jij al in het vliegtuig zit. Daarna kan het vliegen beginnen!

Ijsberen aan het werk

Op Schiphol werken in de winter ook ijsberen. Daarmee bedoelen we uiteraard niet de dieren! Dit zijn medewerkers van Schiphol die normaal op kantoor werken, maar als het sneeuwt de sneeuwwagens besturen. Hiervoor krijgen zij een speciale opleiding, want de voertuigen zijn erg groot. Je kan ze vergelijken met enorme vrachtwagens. Dan moet je natuurlijk wel weten hoe je daarin moet rijden, want het is behoorlijk anders dan een gewone auto.