Winteroperatie : Winterwonderland Schiphol

Als het sneeuwt of vriest, is vliegen toch wat lastiger. Want al die sneeuw komt op onze start- en landingsbanen terecht. En op de vliegtuigen. Onze banen worden dan glad en onderdelen van het vliegtuig kunnen vastvriezen. En dat willen we natuurlijk niet! Op Schiphol zorgen we ervoor dat jij altijd kan vliegen, ook met winterse temperaturen. Maar daarvoor moet wel een hoop gebeuren.

We houden het weerbericht uiteraard goed in de gaten. Als er sneeuw of vorst wordt verwacht, roepen we ons sneeuwteam al op. Dan kunnen we meteen aan de slag als de eerste sneeuwvlokken uit de lucht vallen. Wist je dat we bijna vijf keer zoveel medewerkers nodig hebben aan airside als het sneeuwt? Airside is het gebied waar alle vliegtuigen opstijgen, landen en overheen rijden. En daar wil je natuurlijk geen sneeuw of ijs op de baan!!

Sneeuw schuiven

Het schoonmaken van een start- en landingsbaan duurt ongeveer twintig minuten. In die tijd schuiven vijftien sneeuwschuivers al het sneeuw aan de zijkant. Twee sneeuwblazers eten deze sneeuw als het ware op werpen het buiten de baan. Als laatste volgt er een voertuig dat antivriesvloeistof op de baan sproeit. Op de autowegen strooien ze vaak zout, maar dat kan niet op een luchthaven. Zout is slecht voor het metaal van de vliegtuigen. Daarom gebruiken we antivriesvloeistof, zodat de start- en landingsbanen niet glad worden.

Alles moet schoon

Als we de start- en landingsbaan hebben schoon gemaakt, zijn we er nog niet. Want ook de parkeerplekken van vliegtuigen en autowegen die naar onze luchthaven gaan moeten vrij zijn van sneeuw en ijs. Je ouders willen met jou natuurlijk veilig naar Schiphol kunnen rijden als je op vakantie gaat! En het is niet de bedoeling dat reizigers bij ons uitglijden op de stoep. Je leest het al: als het sneeuwt of vriest, hebben wij het extra druk om alles netjes te houden.

IJsvrij!

Vliegtuigen krijgen voor ze vertrekken een schoonmaakbeurt, zodat al het sneeuw en ijs wat erop ligt verdwijnt. Dit noemen we de-icen. Een mix van water en antivriesvloeistof verwarmen we tot 70 graden Celsius. Dit wordt vervolgens op de vliegtuigen gespoten. Misschien heb je het wel eens mee gemaakt als je in de winter vloog. Het de-icen gebeurt op een speciale parkeerplek op de luchthaven terwijl jij al in het vliegtuig zit. Daarna kan het vliegen beginnen!

Ijsberen aan het werk

Op Schiphol werken in de winter ook ijsberen. Daarmee bedoelen we uiteraard niet de dieren! Dit zijn medewerkers van Schiphol die normaal op kantoor werken, maar als het sneeuwt de sneeuwwagens besturen. Hiervoor krijgen zij een speciale opleiding, want de voertuigen zijn erg groot. Je kan ze vergelijken met enorme vrachtwagens. Dan moet je natuurlijk wel weten hoe je daarin moet rijden, want het is behoorlijk anders dan een gewone auto.

Alles voor de veiligheid

Sneeuwt het een keer als je moet vliegen? Je hoeft je geen zorgen te maken. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je kan vertrekken of landen. Soms kan dat wel eens wat langer duren, omdat het meer werk is dan normaal. Maar dat doen we allemaal voor je eigen veiligheid. Een vliegtuig dat uitglijdt op Schiphol, dat moeten we niet hebben!

  • Vrachtvervoer

    We vervoeren niet alleen miljoenen mensen per jaar, maar ook zo’n 855.000 ton vracht: van laptops tot tulpen en van auto’s tot panda’s.

  • Alles over vliegtuigen

    Op Schiphol landen en vertrekken elke dag honderden vliegtuigen in allerlei soorten en maten. Wat weet jij allemaal van deze indrukwekkende toestellen?

  • Bijzondere plekken

    Op Schiphol is van alles te beleven. Ga bijvoorbeeld kunst kijken in het Rijksmuseum, doe proefjes in NEMO of lees een boek in onze bibliotheek.