Jaarverslag Raad van Kinderen 2017-2018 - Raad van Kinderen adviseert

Vaak beoordelen grote mensen, grote problemen. Maar wat als we ‘kleine mensen’ eens naar deze grote problemen laten kijken? Welk ander en fris beeld krijgen we dan? Zo’n dertig kinderen van de 1e Montessorischool in Hoofddorp, werkten in februari, maart en april aan een vraag die Schiphol hen had voorgelegd. Wij vroegen ons namelijk af:

Hoe kan Schiphol de negatieve effecten voor de samenleving/omwonenden verkleinen en de positieve effecten vergroten?

Best een lastige vraag, want wie zijn die omwonenden dan? Welke negatieve effecten ervaren zij? En wat doet Schiphol eigenlijk? Dit moest eerst allemaal duidelijk worden.

Hoe is het gegaan?

Samen met de Missing Chapter Foundation en de klas van juf Margo van de 1e Montessorischool uit Hoofddorp, heeft Schiphol de bovenstaande vraag proberen te beantwoorden.

Eerst kwam Tom Goemans van Royal Schiphol Group uitleg geven in de klas over hoe luchthaven Schiphol werkt. Daarbij vertelde hij ook over de projecten die er al voor – en met – de omgeving zijn geweest. Tom gaf niet te veel weg, want de kinderen moesten vooral zelf op onderzoek uit gaan. En dat hebben ze in februari en maart ook volop gedaan. Op 4 april presenteerden de kinderen hun bevindingen aan Schiphol.

Een, twee, drie, onderzoeken maar!

Vertellen aan Schiphol hoe het écht moet

Tijdens de zogeheten dialoogsessie in het hoofdkantoor van Schiphol op 4 april, kwamen de kinderen Schiphol eens vertellen hoe het écht moet. Best spannend!

Naast Jabine van der Meijs (CFO, ofwel degene die verantwoordelijk is voor het geld bij Schiphol) en Frank Janssen (directeur Corporate Affairs, kort door de bocht: interne en externe communicatie) waren er vijftien andere Schiphollers om te horen wat de kinderen onderzocht hadden en met ze in gesprek te gaan. Met veel mooi beeldend materiaal – wat nu in het Schiphol-hoofdkantoor hangt – legden de kinderen uit wat ze van Schiphol vinden en hoe zij denken dat Schiphol het voorgelegde probleem het beste kan aanpakken.

Journalist Frénk van der Linden was gespreksleider en vroeg pittige vragen aan de kinderen. De kinderen presenteerden verschillende goede ideeën, waarvan we hieronder een aantal voorbeelden geven. De rode draad in al deze ideeën was toch wel: communicatie: wees duidelijker, vertel meer en nodig mensen uit.

Een app die kan voorspellen of er vliegtuiggeluid komt.
Maak het wachten leuker, bijvoorbeeld met een acrobaat of een muzikant!
Maak een betere verbinding met Amsterdam: trek de metrolijn door.
Maak lespakketten voor basisscholen en geef gastlessen.
Maak jeugdambassadeurs om samen na te denken over de toekomst van de luchthaven.
Maak een speciale Donald Duck die over Schiphol gaat.

‘Er zaten heel praktische oplossingen tussen en dingen die we zelf al in ons hoofd hadden. Sommige ideeën waren heel nieuw en daar kunnen we echt wat mee. Bij mij sprong eruit dat het verhaal dat we willen vertellen niet altijd zo overkomt.’

Jabine van der Meijs

Wat gaan we met de adviezen van de Raad van Kinderen doen?

Nu is het aan ons om ook echt wat met de ideeën en adviezen te gaan doen. De Raad van Kinderen heeft ons weer eens goed gewezen dat de samenleving en omwonenden de communicatie en informatievoorziening belangrijk vinden. We zijn onder andere druk bezig met een nieuwe website die nog helderder en makkelijker te gebruiken is. Daarnaast komt er ook een website, speciaal gericht op kinderen. En we gaan zo snel mogelijk onderzoeken of we een speciale Schiphol-Donald Duck kunnen krijgen!

‘Het gaat ook om het moment waarin dingen samenkomen. We liggen onder vuur als luchtvaartindustrie en weten dat we ons in moeten zetten voor groen en gezond. Ik denk dat we een stip aan de horizon nodig hebben, waar we uiteindelijk uit moeten komen.’

Frank Janssen