Jaarverslag Raad van Kinderen 2017-2018: Raad van Kinderen adviseert

Vaak beoordelen grote mensen, grote problemen. Maar wat als we ‘kleine mensen’ eens naar deze grote problemen laten kijken? Welk ander en fris beeld krijgen we dan? Zo’n dertig kinderen van de 1e Montessorischool in Hoofddorp, werkten in februari, maart en april aan een vraag die Schiphol hen had voorgelegd. Wij vroegen ons namelijk af:

Hoe kan Schiphol de negatieve effecten voor de samenleving/omwonenden verkleinen en de positieve effecten vergroten?

Best een lastige vraag, want wie zijn die omwonenden dan? Welke negatieve effecten ervaren zij? En wat doet Schiphol eigenlijk? Dit moest eerst allemaal duidelijk worden.

Hoe is het gegaan?

Samen met de Missing Chapter Foundation en de klas van juf Margo van de 1e Montessorischool uit Hoofddorp, heeft Schiphol de bovenstaande vraag proberen te beantwoorden.

Eerst kwam Tom Goemans van Royal Schiphol Group uitleg geven in de klas over hoe luchthaven Schiphol werkt. Daarbij vertelde hij ook over de projecten die er al voor – en met – de omgeving zijn geweest. Tom gaf niet te veel weg, want de kinderen moesten vooral zelf op onderzoek uit gaan. En dat hebben ze in februari en maart ook volop gedaan. Op 4 april presenteerden de kinderen hun bevindingen aan Schiphol.

Een, twee, drie, onderzoeken maar!

• Schiphol en de omgeving

De voordelen en nadelen van Schiphol in relatie tot de omgeving

• Communiceren via vlogs

Leuke manier van vragen stellen en antwoorden krijgen via vlogs

• Op bezoek bij Schiphol

Een kijkje achter de schermen bij Schiphol en vragen aan experts

• Generale repetitie

Presentatie van bevindingen en adviezen aan de ouders en docenten

Vertellen aan Schiphol hoe het écht moet

Tijdens de zogeheten dialoogsessie in het hoofdkantoor van Schiphol op 4 april, kwamen de kinderen Schiphol eens vertellen hoe het écht moet. Best spannend!

Naast Jabine van der Meijs (CFO, ofwel degene die verantwoordelijk is voor het geld bij Schiphol) en Frank Janssen (directeur Corporate Affairs, kort door de bocht: interne en externe communicatie) waren er vijftien andere Schiphollers om te horen wat de kinderen onderzocht hadden en met ze in gesprek te gaan. Met veel mooi beeldend materiaal – wat nu in het Schiphol-hoofdkantoor hangt – legden de kinderen uit wat ze van Schiphol vinden en hoe zij denken dat Schiphol het voorgelegde probleem het beste kan aanpakken.

Journalist Frénk van der Linden was gespreksleider en vroeg pittige vragen aan de kinderen. De kinderen presenteerden verschillende goede ideeën, waarvan we hieronder een aantal voorbeelden geven. De rode draad in al deze ideeën was toch wel: communicatie: wees duidelijker, vertel meer en nodig mensen uit.

Een app die kan voorspellen of er vliegtuiggeluid komt.

Goede idee! Schiphol is hier samen met bedrijven zoals de KLM, de LVNL en het KNMI ook al mee bezig en hebben zelfs al een prototype ontwikkeld. Er wordt nu gekeken of dit goed werkt en we de app het beste in kunnen zetten.

Maak het wachten leuker, bijvoorbeeld met een acrobaat of een muzikant!

Dat is inderdaad een leuk idee. Dit hebben we ook al een paar keer gedaan en ook dit jaar hebben we plannen om dit in de drukke perioden te organiseren. Wat wil jij graag zien of horen als je in de rij moet wachten?

Maak een betere verbinding met Amsterdam: trek de metrolijn door.

Ook dat is een goed idee dat wij graag willen. Daarom zijn we hier al hard mee aan de slag. Het is echter een langdurig proces, waarbij veel partijen met de neus dezelfde kant op moeten wijzen. De verschillende gemeentes bijvoorbeeld, moeten het ook goed vinden.

Maak lespakketten voor basisscholen en geef gastlessen.

Het lespakket hebben we al! Jouw juf of meester kan het Schiphol-lespakket hier bestellen. Het idee om gastlessen te geven vinden we ook sterk en gaan hiermee aan de slag.

Maak jeugdambassadeurs om samen na te denken over de toekomst van de luchthaven.

Een slim idee, waar we met de kinderen van de klas van juf Margo eigenlijk al mee zijn begonnen. Je kunt zeggen dat zij onze eerste groep jeugdambassadeurs zijn. Dat is zo goed bevallen dat we ermee door gaan.

Maak een speciale Donald Duck die over Schiphol gaat.

Wat een enorm leuk en origineel idee! We gaan met de uitgever bespreken of en wat er mogelijk is!

Jabine van der Meijs

‘Er zaten heel praktische oplossingen tussen en dingen die we zelf al in ons hoofd hadden. Sommige ideeën waren heel nieuw en daar kunnen we echt wat mee. Bij mij sprong eruit dat het verhaal dat we willen vertellen niet altijd zo overkomt.’

Wat gaan we met de adviezen van de Raad van Kinderen doen?

Nu is het aan ons om ook echt wat met de ideeën en adviezen te gaan doen. De Raad van Kinderen heeft ons weer eens goed gewezen dat de samenleving en omwonenden de communicatie en informatievoorziening belangrijk vinden. We zijn onder andere druk bezig met een nieuwe website die nog helderder en makkelijker te gebruiken is. Daarnaast komt er ook een website, speciaal gericht op kinderen. En we gaan zo snel mogelijk onderzoeken of we een speciale Schiphol-Donald Duck kunnen krijgen!

Frank Janssen

‘Het gaat ook om het moment waarin dingen samenkomen. We liggen onder vuur als luchtvaartindustrie en weten dat we ons in moeten zetten voor groen en gezond. Ik denk dat we een stip aan de horizon nodig hebben, waar we uiteindelijk uit moeten komen.’