Onderweg naar de toekomst: Acties airlines

Zuiniger en schonere toestellen, minder brandstofgebruik, ander verpakkingsmateriaal van het eten aan boord. Airlines nemen steeds meer duurzame maatregelen. Een aantal luchtvaartmaatschappijen onderzoekt alternatieven voor het gebruik van kerosine. Vliegen op biobrandstof, waterstof of elektriciteit zijn de meest belangrijke energiebronnen die nu onderzocht worden. Enkele luchtvaartmaatschappijen vliegen nu al gedeeltelijk op biobrandstof.

Dit doet KLM

KLM is een van de grotere spelers in de luchtvaartsector en al een aantal jaren bezig om de CO₂-uitstoot te verminderen. Doel: het reduceren van de CO₂-uitstoot per passagier met 20 procent in 2020 (in vergelijking met 2011). Eind 2018 was de CO₂-uitstoot al met 17% verminderd.

CO2-compensatie door easyJet

easyJet compenseert als eerste grote luchtvaartmaatschappij ter wereld de CO2-uitstoot van de brandstof van alle vluchten. Compenseren is voor easyJet slechts de eerste stap. De airline blijft nieuwe manieren onderzoeken om de CO2-uitstoot te verminderen. Onder andere door bij te dragen aan de ontwikkeling van hybride en elektrische vliegtuigen. Daarnaast gaat het door met het efficiënter maken van de huidige operatie – bijvoorbeeld door te taxiën met één motor en het introduceren van zuinigere vliegtuigen in hun vloot.

Dit doet Schiphol: schone vliegtuigen betalen minder

Vliegtuigen die op Schiphol landen betalen daarvoor. Schiphol stimuleert luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen door ze minder te laten betalen voor schonere toestellen. De komende twee jaar wordt het steeds goedkoper voor schonere toestellen en steeds duurder voor vervuilende toestellen. Uiteindelijk betalen vanaf 2021airlines voor de meest lawaaiige en vervuilende vliegtuigen 180% van het basistarief. Voor de meest stille en schone vliegtuigen betalen zij 45% van het basistarief.