Nieuws: Uitspraak rechter over krimp aantal vluchten

Het maximaal aantal vluchten op Schiphol blijft ongewijzigd in 2024. Het kabinet had vorig jaar aangekondigd het jaarlijks aantal vluchten op Schiphol te willen verminderen van maximaal 500.000 naar 460.000. Op woensdag 5 april oordeelde de kortgedingrechter van de rechtbank Noord-Holland dat de Nederlandse overheid niet de juiste procedure heeft gevolgd om het aantal vluchten terug te brengen. Schiphol blijft ondanks deze uitspraak onverminderd doorgaan met maatregelen om luchtvaart stiller en schoner te maken.

Gepubliceerd op: 5 april 2023

Kort geding luchtvaart

KLM en een groot aantal andere luchtvaartmaatschappijen hadden een kort geding aangespannen tegen het voornemen van het kabinet om een zogenaamde Experimenteerregeling te introduceren en het aantal vliegtuigbewegingen (tijdelijk) te verminderen. Meer over deze experimenteerregeling lees je hier. Vanochtend heeft de rechter een streep gezet door de voorgestelde regeling. Volgens de rechter heeft de overheid niet de juiste procedure gevolgd en zijn de luchtvaartmaatschappijen onvoldoende geraadpleegd.

Reactie Schiphol

Schiphol wilde vooral duidelijkheid voor zowel de omgeving als de luchtvaartsector. Dat was de kern van ons betoog in de rechtbank op 21 maart 2023. Schiphol vond dat de experimenteerregeling die duidelijkheid ook kon geven, als tussenstap naar een nieuw systeem. De rechter heeft geoordeeld dat de experimenteerregeling niet het juiste instrument is en dat voorlopig moet worden vastgehouden aan het huidige maximaal aantal van circa 483.000 vliegtuigbewegingen. Daarmee geeft de uitspraak van de rechter ook duidelijkheid en blijft het anticiperend handhaven in stand. Voor Schiphol geldt dat wij onverminderd blijven inzetten op de gemaakte keuzes die de luchtvaart stiller, schoner en beter moeten maken.

Nieuw systeem in lijn met Klimaatakkoord

Vanuit Schiphol vragen we om de discussie niet te voeren over het aantal vliegtuigbewegingen, maar vooral aan de slag te gaan met een nieuw, wettelijk verankerd, systeem. Waarbij milieugrenzen en regels het terugdringen van geluidshinder en uitstoot door de luchtvaart stimuleren. Wat ons betreft implementeren we dat systeem zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2025-2026. Bij de ontwikkeling van deze regelgeving zou het Klimaatakkoord van Parijs leidend moeten zijn. Zodat luchtvaart bijdraagt aan de wereldwijde klimaatdoelen – bijvoorbeeld door te vliegen met schonere en stillere vliegtuigen en met duurzaam geproduceerde brandstoffen Zo bereiken we wat we echt willen: vliegen met minder impact. Daar heeft iedereen, van buur tot medewerker en van bestuurder tot reiziger baat bij.