De Zwanenburgbaan is vanaf 4 mei weer in gebruik voor vliegverkeer. De baan heeft een grote onderhoudsbeurt gehad en was daardoor sinds 2 januari buiten gebruik. Tijdens het onderhoud heeft Luchtverkeersleiding Nederland het landingssysteem voor vliegtuigen die vanuit het zuiden landen vernieuwd (ILS36C). Om de goede werking van het nieuwe systeem te testen, voeren LVNL en Schiphol meetvluchten uit. Deze vinden plaats op zaterdag 13 mei van 22:00 tot 02:30 uur, maandag 15 mei van 22:00 tot 22:15 uur en op zaterdag 20 mei van 22:00 tot 01:40 uur.

Gepubliceerd op: 4 mei 2023
Meetvluchten op rustige momenten
De meetvluchten vinden plaats op momenten dat er weinig vliegverkeer is, zodat het normale vliegverkeer zoveel mogelijk gebruik kan maken van de Polderbaan en Kaagbaan. Dat zijn de banen waarvan relatief minder mensen geluidshinder ervaren. Bij wind uit noordelijke richting kan de Buitenveldertbaan worden ingezet, omdat het meetvliegtuig in het naderingsgebied van de Zwanenburgbaan, Kaagbaan en Aalsmeerbaan moet vliegen. Als de meetvluchten door omstandigheden, zoals slecht weer, niet op de geplande data kunnen plaatsvinden dan zijn de reservedata 14, 16 en 21 mei.
Meetvliegtuig vliegt patronen
Mocht je in de buurt van Schiphol wonen en op de genoemde momenten een vliegtuig horen dan kan dit het speciale meetvliegtuig zijn. Dit toestel, een Cessna met registratienummer PH-LAB, vliegt vanaf verschillende richtingen, hoogten en afstanden richting de Zwanenburgbaan (36C). Het meetvliegtuig volgt daarbij afwijkende vluchtpatronen ten opzichte van het normale vliegverkeer. Dit is om het signaal van de vernieuwde landingssystemen vanuit alle posities te testen.
Lees meer over landingssystemen in dit blog
Landen vanuit het zuiden bij goed zicht
Zodra de meetvluchten zijn afgerond, volgt er een periode waarin de Zwanenburgbaan alleen met goed zicht gebruikt kan worden voor landen vanuit het zuiden. Het vernieuwde ILS moet namelijk eerst minimaal 30 dagen betrouwbaar en stabiel werken volgens de internationale veiligheidseisen. Hierdoor is de Zwanenburgbaan niet in alle zichtomstandigheden inzetbaar als landingsbaan voor landingen vanuit het zuiden. Mocht de Kaagbaan ook niet beschikbaar of inzetbaar zijn, dan kan bij noordenwind en beperkt zicht de Aalsmeerbaan worden ingezet. Naar verwachting is de Zwanenburgbaan eind juni weer in alle zichtomstandigheden beschikbaar voor landen vanuit zowel zuidelijke als noordelijke richting.
Meer weten over meetvluchten en het ILS? Ga naar LVNL.nl