Nieuws: Meetvluchten Kaagbaan op 4, 5 en 10 november

Op donderdag 4 november, vrijdag 5 november en woensdag 10 november vliegt een meetvliegtuig vanaf meerdere hoogtes en afstanden naar de Kaagbaan. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voert dan namelijk speciale meetvluchten uit om het vernieuwde instrument landingssysteem (ILS) van de Kaagbaan te testen. Tijdens deze meetvluchten is de Kaagbaan niet inzetbaar voor vliegverkeer. Omdat het meetvliegtuig in het naderingsgebied van de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan (zuid) moet vliegen zullen landende vliegtuigen naar verwachting van de Buitenveldertbaan gebruikmaken.

Gepubliceerd op: 27 oktober 2021

Kaagbaan weer in gebruik

Tijdens het reguliere onderhoud aan de Kaagbaan vernieuwt LVNL het ILS (instrument landingssysteem). De baan wordt op vrijdagavond 22 oktober, na het afronden van het onderhoud, in gebruik genomen. De Kaagbaan kan dan weer ingezet worden als start- en landingsbaan richting of vanuit het zuidwesten. Het ILS is dan nog niet beschikbaar voor operationeel gebruik, maar vliegtuigen kunnen overdag bij goed zicht landen met behulp van GPS-navigatie. Bij beperkt zicht en noordenwind kunnen de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan. In de nacht zal bij noordenwind de Zwanenburgbaan voor landend vliegverkeer ingezet worden.

Testvliegtuig

Op donderdag 4 en woensdag 10 november 2021 tussen 09:30 en 17:00 uur meetvluchten gepland. Beide vluchten duren vier tot zes uur. Op vrijdag 5 november vindt tussen 15:00 en 17:00 uur een meetvlucht plaats. Het exacte tijdstip is afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden en het verkeersaanbod. De vluchten worden uitgevoerd door een speciaal meetvliegtuig: een Cessna met registratienummer PH-LAB. Wanneer de meetvluchten door omstandigheden niet op de genoemde dagen door kunnen gaan dan zijn 5, 6, 11, 15 of 16 november gepland als reservedata.

Zichtomstandigheden

Het nieuwe landingssysteem moet na afloop van de meetvluchten eerst vijf weken goed werken volgens de internationale veiligheidseisen. Pas daarna is de Kaagbaan ook in alle zichtomstandigheden weer inzetbaar als landingsbaan.

Lees meer op LVNL.nl.