Nieuws: LVNL verbetert mistprocedure op Schiphol

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) neemt een nieuwe procedure in gebruik, waardoor bij beperkt of slecht zicht op Schiphol meer vliegtuigen per uur veilig kunnen vertrekken en landen. Hierbij spelen veiligheid en efficiënte afhandeling van het vliegverkeer een grote rol.

Gepubliceerd op: 1 november 2022

Slecht zicht procedure

Mist en slecht zicht hebben grote invloed op het baangebruik op Schiphol en hoeveel vliegtuigen er kunnen starten en landen. Hoe slechter het zicht, hoe meer afstand vliegtuigen onderling moeten houden. Dit heeft vaak vertragingen en soms zelf annuleringen van vluchten tot gevolg. Bij de oude mistprocedure was het zo dat bij slecht zicht op bijvoorbeeld de Polderbaan ook de andere start- en landingsbanen beperkt werden.

Minder vertraging

De nieuwe procedure houdt in dat LVNL voortaan afhankelijk van de lokale weerscondities verschillende zichtwaarden gebruikt bij de Polderbaan ten opzichte van de banen die dicht bij de verkeerstoren op Schiphol-Centrum liggen. Dit betekent dat wanneer het erg mistig is op de Polderbaan, maar het zicht bij de andere banen beter is, er meer vliegtuigen kunnen starten en landen. Dankzij de nieuwe procedure kunnen er ten opzichte van de oude situatie bij mist voortaan vijf extra landingen en, afhankelijk van de gekozen baancombinatie, drie tot zeven extra starts per uur plaatsvinden. Hierdoor zijn er minder vertragingen en is er een betere doorstroming van het vliegverkeer wanneer het mistig is op Schiphol.

Lees meer op LVNL.nl