Nieuws: LVNL schakelt helemaal over op gps-navigatie

Vandaag heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de hinderbeperkende maatregel 'Landen met gps-navigatie' van minderhinderschiphol.nl geïmplementeerd. Dit houdt in dat vliegtuigen met behulp van gps van en naar de start- en landingsbanen op Schiphol navigeren. Dat levert efficiëntere vliegroutes en minder geluidshinder op.

Gepubliceerd op: 12 augustus 2021

Minder hinder dankzij gps

Met gps- of satellietnavigatie volgt de piloot van een vliegtuig een vliegroute via voorgeprogrammeerde punten in het navigatiesysteem. Eén van de voordelen hiervan is dat het mogelijk is om bij voldoende zicht op iedere landingsbaan de eindnadering in te zetten. Wanneer het instrument landingssysteem van een baan niet beschikbaar is, bijvoorbeeld door onderhoud, dan kunnen vliegtuigen alsnog met behulp van gps-navigatie landen. Zo kunnen vliegtuigen blijven landen op de banen die relatief gezien de minste geluidshinder opleveren.

Bakens op de grond

Dankzij gps-navigatie is het vliegverkeer niet meer afhankelijk van de navigatiebakens op de grond. LVNL zal vijf van de negen bakens buiten gebruik stellen. Dat scheelt in energieverbruik en onderhoud. De navigatiebakens bij Schiphol, Rotterdam, Eelde en Maastricht blijven in gebruik als back-up. Doordat LVNL bij het ontwerpen van nieuwe vliegroutes niet meer afhankelijk is van navigatiebakens op de grond, wordt het mogelijk efficiëntere vliegroutes te ontwikkelen. Vliegtuigen kunnen bij nieuw te ontwerpen routes exacter gaan vliegen naar Schiphol en daarbij waar mogelijk om woonkernen heen vliegen. Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat leidt tot minder geluidshinder.

Lees meer over de voordelen van gps-navigatie op LVNL.nl. Kijk voor meer hinderbeperkende maatregelen op minderhinderschiphol.nl.