Nieuws: Landen en opstijgen vanaf Kaagbaan vanwege winterweer

Koning Winter regeert in Nederland en dat had zondag 7 februari ook op Schiphol grote gevolgen. Het was deze dag door de stormachtige wind uit het noordoosten in combinatie met de hevige sneeuwval een extreme situatie die vroeg om een uitzonderlijke oplossing. We hebben daarom de Kaagbaan niet alleen ingezet om te landen vanuit het zuidwesten, maar ook om te starten richting het noordoosten.

Gepubliceerd op: 10 februari 2021

Ligging

Het komt niet vaak voor dat we een baan gelijktijdig gebruiken voor aankomende en vertrekkende toestellen. Maar in dit geval was het de juiste oplossing. Dat had allereerst te maken met de windrichting en de ligging van de Kaagbaan, van het noordoosten naar het zuidwesten. Bij wind harder dan 20 knopen (windkracht 5) zet de luchtverkeersleiding een baan in die gunstig in de wind ligt, waardoor vliegtuigen kunnen opstijgen met tegenwind. Komt de wind dan ook nog uit het noordoosten zoals 7 februari het geval was? Dan is op Schiphol eigenlijk alleen de Kaagbaan een optie.

Sneeuwvrij

Daarnaast ligt de Kaagbaan dicht bij Schiphol-Centrum. De baan is daardoor snel te bereiken voor onze sneeuwvloot en dus makkelijker sneeuwvrij te houden dan banen die verder weg liggen. Het kost veel mankracht en moeite om een baan te vegen en te sproeien met antivries. Om vliegverkeer toch mogelijk te blijven houden, hebben we er daarom voor gekozen al onze IJsberen, zoals we de harde werkers van de sneeuwvloot ook wel noemen, op één baan in te zetten.

Mooie beelden

Hoewel sneeuw soms voor uitdagingen zorgt, levert het ook mooie beelden op. Wil je meer weten over baangebruik tijdens bijzondere weersomstandigheden? Kijk dan eens hier.