Nieuws: Hoe stel jij je Schiphol voor in 2050?

Deze vraag stelde het Amsterdam Museum in de tentoonstelling '100 jaar Schiphol. Klaar voor vertrek'. Uit maar liefst 1600 inzendingen zijn vier hoofdprijswinnaars gekozen, die zondag 7 mei hun prijs in ontvangst namen. Het winnende idee? 'Dat Schiphol ook onder de grond is en iedereen zijn eigen mini vliegtuigje heeft of een vliegende auto.'

Gepubliceerd op: 12 mei 2017

De winnaars

Met dit idee won Shayan de eerste prijs. Hij wint een vliegvakantie voor het hele gezin naar Ibiza, verzorgd door Corendon. De reis gaat helaas nog niet per vliegende auto, maar met het vliegtuig. Zijn mond viel helemaal open: 'Dit is mijn droom!'.

De tweede prijs ging naar Madeline. 'In 2050 heeft Schiphol geen vliegtuigen meer, maar teleportatiepoorten en ook geen trams maar een soort van treinen onder de grond die in een lichtbuis gaan waar je zo snel gaat als het licht'. Zij wint een overnachting met de familie in de beroemde 737 Cockpit Suite van het Corendon Vitaly Hotel in Amsterdam.

De derde prijs is een gedeelde: Timo en Tim zien in de toekomst recht omhoog opstijgende raketvliegtuigen vanaf Schiphol. Zij winnen een rondvlucht boven Schiphol voor de hele familie, aangeboden door Schiphol.

Een greep uit de inzendingen

Als het aan de deelnemers ligt wordt Schiphol één van de meest milieuvriendelijke luchthavens ter wereld. Er zijn toekomstvisioenen over robots en veel kinderen hopen op nieuwe mogelijkheden om te spelen op de luchthaven. Sommigen zien een kinderboerderij voor zich op Schiphol, anderen een grote speeltuin, een zwembad of een glijbaan van de incheckbalie naar het vliegtuig.

Daarnaast zijn diverse bezoekers ervan overtuigd dat je in 2050 vanaf Schiphol niet alleen naar alle bestemmingen op aarde kan vliegen, maar ook naar de maan en verder. De ruimte in!

Tentoonstelling '100 jaar Schiphol' prijsvraag

De prijsvraag was onderdeel van '100 jaar Schiphol. Klaar voor vertrek' tentoonstelling in het Amsterdam Museum. Zondag 7 mei werden, ter afsluiting van de tentoonstelling, de prijzen uitgereikt. André van den Berg, Chief Commercial Officer van Schiphol, reikte de prijzen uit.