Nieuws: Baanonderhoud en vliegverkeer in het najaar

In de komende drie maanden vindt er baanonderhoud plaats aan de Buitenveldertbaan (5-13 september), de Zwanenburgbaan (26 september–2 oktober), de Polderbaan (10-14 oktober), de Kaagbaan (31 oktober-8 november) en de Schiphol-Oostbaan (14-22 november). Dit heeft op sommige momenten gevolgen voor het vliegverkeer. In dit nieuwsbericht lees je waar je op kunt rekenen.

Baanonderhoud Polderbaan 2021

Gepubliceerd op: 4 augustus 2022

5 september – 13 september: onderhoud Buitenveldertbaan

Tijdens dit onderhoud verwachten we dat de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan iets meer in gebruik zijn voor startende en landende vliegtuigen. Ook kan in deze periode de Schiphol-Oostbaan worden ingezet als landingsbaan. Dit kan het geval zijn bij harde (zuid)westenwind of wanneer buien de nadering naar de Polderbaan en de Zwanenburgbaan belemmeren.

26 september – 2 oktober: onderhoud Zwanenburgbaan

Het vliegverkeer maakt waarschijnlijk meer gebruik maken van de Buitenveldertbaan en de Schiphol-Oostbaan. Bij zuidenwind kunnen deze banen bij piekmomenten vaker in gebruik zijn als tweede landingsbaan. Ook kan bij noordenwind de Buitenveldertbaan als tweede startbaan worden ingezet.

10 oktober – 14 oktober 2022: onderhoud Polderbaan

In deze periode zetten we de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan in voor zowel starten als landen. Ook kan de Schiphol-Oostbaan worden ingezet als tweede landingsbaan. Dit is onder meer afhankelijk van de weersomstandigheden (buien, windkracht- en richting), de beschikbaarheid van de banen en het aanbod van vliegverkeer. ’s Nachts maakt het vliegverkeer gebruik van de Zwanenburgbaan.

31 oktober – 4 november en 7-8 november: onderhoud Kaagbaan

Als de Kaagbaan in onderhoud is verwachten we dat er meer vliegtuigen landen op de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan. Voor het vertrekkend vliegverkeer zetten we de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan in.

14 november – 18 november en 21-22 november: onderhoud Schiphol-Oostbaan

Het onderhoud aan de Schiphol-Oostbaan heeft weinig gevolgen voor het grote vliegverkeer, want we gebruiken deze baan doorgaans voor de kleine, zakelijke en privévliegtuigen. Tijdens het onderhoud zal het klein-zakelijke verkeer gebruik maken van de Buitenveldertbaan of een van de andere start- en landingsbanen.

Aangepaste planning

De planning van de onderhoudswerkzaamheden is dit najaar iets aangepast. Zo vindt er minder baanonderhoud plaats in het weekend. Dit komt vanwege een tekort aan elektrotechnische specialisten die het werk kunnen uitvoeren en medewerkers die toezien op dit werk vanwege veiligheidsvoorschriften. Het voordeel van minder baanonderhoud in de weekenden is dat dan in principe alle banen beschikbaar zijn voor vliegverkeer.

Kijk voor meer informatie op de baanonderhoudpagina.