Interview Poyan Karbor, UX designer, Digital: Timeslots voor security

Poyan Karbor, UX designer

‘Af en toe zijn er bij de securityfilters meer reizigers dan security aankan. Het gevolg: lange wachtrijen. Deze pieken duren maar kort, maar het is geen fijne beleving voor reizigers. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen te vroeg komen. Als ze een halfuur later door het filter zouden gaan, zouden ze hun vlucht ook nog halen. Maar hoe krijg je reizigers zover? We vroegen ons af of het zou werken als je reizigers op een druk moment een timeslot aanbiedt. Je vraagt ze iets later te komen en geeft ze de garantie dat ze dan in een keer door kunnen lopen. Afgelopen zomer hebben we dit op Eindhoven Airport getest. De reizigers reageerden heel enthousiast. Bijna iedereen wilde een tijdslot en bijna iedereen heeft zich daaraan gehouden. We gaan nu hiermee verder op Schiphol. De eerste plek is de paspoortcontrole van transferreizigers, tussen Lounge 1 en 2.’