Interview Lisa Thus, process developer, OPS: Short connection pass

‘Transferreizigers hebben meestal meer dan genoeg tijd om over te stappen. Maar een kleine groep heeft een korte overstaptijd, bijvoorbeeld door een onverwachte vertraging. In die tijd moeten ze ook nog door de security en soms langs de paspoortcontrole. Daar is een Passenger Assistent aanwezig die reizigers met een korte overstaptijd uit de rij haalt of reizigers geven zelf aan dat ze geen tijd hebben voor de wachtrij. Dat helpt, maar kost wel allemaal extra tijd. Daarom hebben we gekeken of we dit kunnen versnellen.'

Lisa Thus Process developer OPS

'Hiervoor hebben we op de E- en F-pier een pilot gedaan. We hebben twee kiosken geplaatst waar mensen met een korte overstaptijd, minder dan een uur, hun boardingpass kunnen scannen. Er wordt dan een oranje bon geprint die ze overal kunnen laten zien om voorrang te krijgen. En het werkt. Het wordt ook enorm gewaardeerd. Door reizigers omdat ze weten dat ze de rij kunnen overslaan, door airlines omdat reizigers op tijd zijn en ze op tijd kunnen vertrekken. De volgende stap is onderzoeken of we de bon ook digitaal kunnen aanbieden op je telefoon.’