Schiphol Developer Center

Royal Schiphol Group werkt continu aan het verbeteren van de servicekwaliteit voor reizigers en partners. Wij geloven dat open data essentieel is. Hiermee geven we onze medewerkers, onze partners en de hele luchthavengemeenschap "superkrachten". Zo zijn we in staat om die uitstekende service te leveren. Daarom is onze data gereed gemaakt om te delen via een reeks ‘applicatieprogrammeerinterfaces’ (API’s). Deze zijn te vinden op het Schiphol Developer Center.

Developer center

Welke data ontsluit Schiphol?

Schiphol heeft verspreid over de luchthaven ongeveer 70.000 sensoren geplaatst. Alle vluchtbewegingen en reizigers zorgen voor een enorme hoeveelheid aan data. Denk hierbij aan data uit diverse informatiesystemen en sensoren met bijvoorbeeld informatie als vertek- en aankomsttijden en de wachttijden bij security. Met al deze data kunnen we de (vaak complexe) processen beter begrijpen, beheersen en mogelijk ook op anticiperen.

Waarom de Schiphol API’s gebruiken?

Door Schiphol API's te gebruiken kunnen onze partners en andere geselecteerde partijen innovatieve en digitale oplossingen creëren om de ervaring van reizigers te verbeteren, waarde toe te voegen aan bedrijfs- en bedrijfsprocessen of volledig nieuwe producten te ontwikkelen. Schiphol kiest bewust voor open data. Schiphol data wordt nu al gebruikt door o.a. NS, KLM, Weeronline en ANWB. In 2019 had Schiphol meer dan 1,5 miljard API-aanroepen.