Duurzaam taxiën: It takes two TaxiBots to tango!

Met het vliegtuig naar de Polderbaan taxiën kan straks een stuk duurzamer! Schiphol koopt dit jaar namelijk twee TaxiBots, waarmee vliegtuigen van en naar de startbaan kunnen worden gesleept. Omdat piloten de vliegtuigmotoren pas bij de baan hoeven te starten, scheelt dat behoorlijk in uitstoot van (ultra)fijnstof, stikstof en CO2. Schiphol is de eerste Europese luchthaven die het duurzaam taxiën wil standaardiseren.

Wat is een TaxiBot?

De TaxiBot is een speciaal sleepvoertuig dat een vol vliegtuig van de gate naar de startbaan, of van de landingsbaan naar de gate kan brengen. Het verschil met andere sleepvoertuigen is dat de TaxiBot het vliegtuig op normale snelheid kan laten taxiën en ook het vliegtuig kan afremmen. Tijdens het taxiën wordt de TaxiBot bestuurd door de piloot van het vliegtuig, en niet door de chauffeur. Die verzorgt alleen de koppeling van de TaxiBot met het vliegtuig en doet de pushback – waarbij het vliegtuig achteruit van de gate wordt geduwd. Zodra het taxiën begint, neemt de piloot de besturing over. Het is eigenlijk een grote vliegtuigmover, zoals je die van caravans kent.

Taxiën met minder uitstoot

Tijdens het taxiën met de TaxiBot heeft de piloot de vliegtuigmotoren niet nodig: de TaxiBot trekt namelijk het vliegtuig voort. Dus kunnen de motoren uitblijven en wordt er minder uitstoot van CO2, NOx en (ultra)fijnstof veroorzaakt. De uitstoot van de TaxiBot is vele male minder dan die van een vliegtuigmotor. Uit een eerdere proef op Schiphol blijkt dat bij duurzaam taxiën gemiddeld de helft minder brandstof nodig is. Bij het taxiën van en naar de Polderbaan kan de brandstofbesparing oplopen tot maar liefst 65%.

Duurzaam taxiën naar de Polderbaan

Om straks met de nieuwe TaxiBots te kunnen taxiën naar de Polderbaan, zijn we bezig met verschillende voorbereidingen. Zo moeten we bijvoorbeeld plekken markeren waar vliegtuigen kunnen stoppen om aan- of af te koppelen. We werken samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services om luchthavenprocessen aan te passen voor duurzaam taxiën. Ook TUI, Viggo en Swissport sluiten hierbij aan.

Eerste luchthaven in Europa

Schiphol heeft de ambitie om de meest duurzame luchthaven ter wereld te zijn. We willen in 2030 uitstootvrij zijn met alles wat we op de grond op en rond de luchthaven doen. En we stimuleren schoner, stiller en slimmer vliegen. Daarom investeren we als eerste Europese luchthaven in duurzaam taxiën met de TaxiBot. Op dit moment zijn er enkele TaxiBots in gebruik op twee Indiase luchthavens, dus wereldwijd gaat het de goede kant op. Door te investeren in dit soort duurzame innovaties kunnen we reizen met het vliegtuig ook voor toekomstige generaties bereikbaar en toegankelijk houden.

Lees ook de vorige blogs

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.

  • Test afvangen ultrafijnstof met druppels

    Gepubliceerd op:

    We werken hard aan het verminderen van de hoeveelheid ultrafijnstof. Een mogelijkheid is het gebruik van waterdruppels om ultrafijnstof uit de lucht te halen.

  • Autonome Bussen

    Gepubliceerd op:

    Onze ambitie: tegen 2050 's werelds meest duurzame en toonaangevende luchthavens exploiteren. Daarom starten we met het testen van autonome bussen op airside.