Waardevolle activa

Een terminal met zeven pieren, zes start- en landingsbanen en meer dan 70 miljoen passagiers in 2019: Schiphol is een grote en drukke luchthaven. Je kunt je voorstellen dat het een complexe taak is om alles soepel te laten verlopen en optimaal te laten functioneren, van start- en landingsbanen en bagagesystemen tot groenvoorzieningen en toiletten. In deze blog geven we je inzicht in een aantal van de vele activa van Schiphol. Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel vliegtuigopstelplaatsen er op Schiphol zijn? Of hoeveel kilometer aan kabels, leidingen en transportbanden we hebben? Lees verder om erachter te komen.

Terminals en faciliteiten

Als je vanaf Schiphol vliegt, kom je binnen op Plaza, ga je naar boven naar de incheckbalies, door security, wordt je paspoort gecontroleerd, kom je in de lounge en vervolgens ga je naar je gate. Tegen de tijd dat je aan boord gaat heb je al een hele afstand afgelegd. De terminal van Schiphol heeft een vloeroppervlakte van ongeveer 1,3 miljoen vierkante meter. Dat is meer dan 182 voetbalvelden! En dat is een flinke oppervlakte om op te warmen in de winter of te koelen in de zomer. Gelukkig is het grootste deel van de terminal voorzien van warmte-koudeopslag (wko). Dit zorgt voor een aanzienlijke vermindering van onze CO2-uitstoot omdat we veel minder gas verbruiken. En daarover gesproken: wist je dat we ongeveer 1.200 toiletten voor reizigers hebben in de terminal van Schiphol? Dat is een hoop schoonmaakwerk. Onze hardwerkende schoonmakers hebben ook nog 385.000 m2 vloer en bijna 300.000 m2 ramen spic en span te houden.

Bagage

Schiphol verwerkt jaarlijks meer dan 50 miljoen stuks bagage, bijna 40% hiervan is afkomstig van transferpassagiers. Maar wat gebeurt er met al die bagage? Onder de terminal ligt een uitgebreid bagagesysteem van zo’n 53 kilometer, ongeveer dezelfde afstand als tussen Schiphol en Rotterdam The Hague Airport! Er zijn vier ondergrondse zones waar bagage wordt afgehandeld, allemaal verbonden door een transportsysteem zodat koffers en tassen van de ene naar de andere zone kunnen worden vervoerd. Veel van het werk onder de grond wordt gedaan door innovatieve machines en robots, maar sommige dingen vereisen een menselijke aanpak, er werken ook ongeveer 2.000 mensen bij de bagageafhandeling op Schiphol.

Infrastructuur

Naast de bagagekelders is er nog veel meer te vinden onder de luchthaven. Een uitgebreid netwerk van kabels en leidingen zorgt ervoor dat Schiphol wordt voorzien van elektriciteit, gas en water en dat afvalwater wordt afgevoerd. In totaal ligt er zo’n 100 kilometer waterleiding, 50 kilometer gasleiding, 300 kilometer kabels en 70 kilometer riolering. Schiphol wil in 2030 energieneutraal zijn en in 2050 energiepositief. Infrastructuur loopt voorop in deze energietransitie. Het gebruik van aardgas wordt uitgefaseerd en we gebruiken warmte-koudeopslag om onze gebouwen te verwarmen, ook plaatsen we veel zonnepanelen op het hele luchthaventerrein.

Airside

Schiphol beslaat een gebied van 27.870.000 m2. Om je een idee te geven, dat is bijna veertien keer de grootte van Monaco! Een belangrijk deel van dit gebied bevindt zich aan airside. Schiphol heeft zes start- en landingsbanen en diverse taxibanen, talloze wegen waar auto’s en bussen rondrijden en 245 vliegtuigopstelplaatsen waar vliegtuigen kunnen parkeren. Dat betekent heel veel asfalt, het equivalent van 573 Olympische zwembaden om precies te zijn. Maar we hebben ook veel groene ruimtes. Als je vindt dat het bijhouden van jouw gazon al een hele klus is, probeer je dan eens voor te stellen hoe het is als je dat moet doen voor een oppervlakte ter grootte van 2.000 voetbalvelden! Al dat gemaaide gras komt wel van pas, we gebruiken het om duurzame vezelpanelen te maken die in de bouw kunnen worden gebruikt. Ook recyclen we tot 60% van het asfalt op het terrein voor het onderhoud van de wegen, taxibanen en start- en landingsbanen. Schiphol is hard op weg om in 2030 een afvalvrije luchthaven te zijn!

Lees ook de vorige blogs

  • Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat

    Gepubliceerd op:

    Brandbestrijding op onze luchthaven is ontwikkeld van een zandbak en een paar handpompen tot een professionele organisatie die Schiphol 24/7 brandveilig houdt.

  • Mag je met een gevulde drinkfles door security?

    Gepubliceerd op:

    Je gaat vliegen via Schiphol en staat met je drinkfles voor de securitycontrole. Hoe zat het ook alweer met die vloeistoffen? Mag je waterfles mee of niet?

  • Inpaklijst vliegvakantie

    Gepubliceerd op:

    Wat neem jij mee op vliegvakantie en in het vliegtuig? Met deze checklist voor je bagage weet je zeker wat in je koffer en in je handbagage mee mag.