Vliegen in storm Eunice

Het loopt storm op Schiphol met de winterstormen! Na Corrie en Dudley raasde Eunice vrijdag 18 februari over Schiphol. Vliegen in harde wind is pittig en zeker bij het landen. Dat levert vaak spectaculaire beelden op, zoals tijdens storm Corrie bij de Buitenveldertbaan te zien was. Piloten zijn goed getraind om te vliegen in deze omstandigheden. En ook op de luchthaven weten we welke voorzorgsmaatregelen we moeten nemen om storm Eunice te doorstaan. Weet je als reiziger ook wat je kunt verwachten?

Veilig vliegen

Het is vast een beetje spannend: met harde wind het vliegtuig instappen. Of je in je vliegtuigstoel schrap zetten voor een stormachtige landing. Toch kun je vertrouwen op de piloten en crews: zij zetten zich altijd in om jouw reis zo comfortabel mogelijk te laten verlopen. Het vliegtuig en alle veiligheidssystemen op en rond de luchthaven zijn ervoor bedoelt dat je vlucht veilig kan opstijgen en landen.

Vertraging of uitwijken

Dit kan betekenen dat je vlucht iets vertraagd is en later vertrekt, omdat de windomstandigheden dan beter zijn om veilig op te stijgen. Andersom kan het ook: als de omstandigheden op een later moment gunstiger zijn om te landen, kan je vertraging oplopen met je terugvlucht. Ook kan je in de lucht al in een wachtpatroon moeten vliegen, omdat er soms verschillende pogingen nodig zijn om veilig te landen. Is de wind té krachtig, dan kan je vlucht naar een uitwijkluchthaven worden gestuurd.

Neus in de wind

Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. In een storm wordt de neus van het vliegtuig zoveel mogelijk in de wind gehouden. Bij het landen zal de piloot vlakbij de landingsbaan de neus recht draaien. Tegelijkertijd hangt het vliegtuig ook iets scheef, omdat de piloot de vleugel in de wind laat hangen. Dit is om te voorkomen dat de wind onder de vleugel komt en het vliegtuig wordt weggeblazen.

Op Schiphol

Op de luchthaven zelf nemen we ook voorzorgsmaatregelen tegen de storm. Zo controleren we dat er op het platform geen losstaande objecten en materialen zijn, schorten we onderhoudswerkzaamheden tijdelijk op en is Schiphol alleen voor noodgevallen een uitwijkluchthaven. Tijdens Corrie hebben we vliegtuigen met de neus in de wind geparkeerd vanwege de veiligheid. Het kan door dit soort maatregelen voorkomen dat je bagage wat later uit het vliegtuig kan worden gehaald. Veiligheid van reizigers en collega’s in het vliegtuig en op het platform staat altijd voorop.

Vlieg je vrijdag 18 februari van of naar Schiphol? Check dan de actuele vluchtinformatie of neem contact op met je luchtvaartmaatschappij.

Lees ook de vorige blogs

  • Ga goed voorbereid de wachtrij in

    Gepubliceerd op:

    Door de drukte vanwege de meivakantie en personeelstekorten zijn de wachtrijen op Schiphol op dit moment erg lang. Ga je vliegen via Schiphol?

  • Waarom is het druk op Schiphol in de meivakantie?

    Gepubliceerd op:

    De meivakantie is begonnen! Zoals we hadden verwacht, is het erg druk op Schiphol. We leggen uit waarom je tot onze spijt te maken hebt met langere wachttijden.

  • Leuk om te doen met kinderen op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Of je nu moet wachten tot je vlucht vertrekt, of je gewoon een leuk dagje uit wilt. Op Schiphol is voor en na security van alles te beleven voor kinderen.