MG Motors: Introductie van een legende

Wanneer je een merk met een erfenis van 95 jaar opnieuw introduceert, gaat het om veel meer dan 'slechts' een lancering. Dat werd al snel duidelijk toen MG Motor voor het eerst in 15 jaar de Europese markt betrad. Sinds deze zomer staat de MG ZS EV in de spotlight op Schiphol. Een elektrische SUV, die een moderne draai geeft aan de geschiedenis van het klassieke automerk. Natalia Borisova, brand manager bij MG Motor Europe, legt uit waarom de luchthaven een goede plek is om toekomstgerichte, milieubewuste stadrijders te bereiken.

Back to the future

Veel mensen die aan MG denken, zien waarschijnlijk die kleine Britse sportwagens uit de jaren 50 en 60 voor zich. Maar tegenwoordig richt MG zich via Nederland op een veel moderne markt. In 2019 openden ze een Europees hoofdkantoor in Amstelveen, en introduceerden ze een complete lijn van betaalbare elektrische auto's. En wat is in zo’n situatie nou een betere plek om je naamsbekendheid te vergroten dan een van de drukste luchthavens van Europa?

Alle toeters en bellen

Op 2 juni rolde het MG ZS EV-model Schiphol binnen en 'parkeerde' in Lounge 3. Rond de bolide werden tv-schermen geplaatst, die merkcampagnes en films vertoonden. MG Brand Ambassadors stonden paraat om extra informatie te geven. Daarnaast konden bezoekers zich via iPads inschrijven voor testritten en aanbiedingen. Om het plaatje compleet te maken, werd de (her)introductie van MG op strategische plekken onder de aandacht gebracht via lightboxes.

Het primaire doel van de campagne? Merkbekendheid vergroten en leads genereren. Vooral onder toekomstgerichte, milieuvriendelijke forenzen, die op zoek zijn naar een betaalbare elektrische auto. Al vanaf € 29.990 zitten zij in een MG ZS EV boordevol functies, en die rijdt als een droom. MG richt zich ook op bedrijven die een geweldige elektrische auto voor hun wagenpark zoeken. Daarom was het een logische keuze om de Schiphol-campagne ook op zakenreizigers te richten.

Plannen even in de ijskast

De campagne zou oorspronkelijk in maart starten, totdat het coronavirus alle plannen in de wacht zette. Natalia was erg blij dat Schiphol wilde meedenken over een manier om de campagne uit te stellen tot het moment dat reizen weer mogelijk werd. Ze verwacht dat zakenreizigers de eersten zullen zijn die de hallen van Schiphol weer gaan vullen: en laten zij nou een van de belangrijkste doelgroepen zijn.

Een langlopende campagne heeft waarschijnlijk veel meer invloed op de merkbekendheid. Daarom blijft de het MG-display tot december op Schiphol. Zo heeft MG voldoende tijd om passagiers te bereiken en de boodschap te delen met (inter)nationale reizigers en hun families.

De weg naar herstel

Overweeg je een product op Schiphol te lanceren? Volgens Natalia kun je het beste vooruitplannen. Topreclamelocaties op de luchthaven worden vaak lang van tevoren geboekt. Wie campagnes uitstelt, loopt dus het risico om de felbegeerde spots in het Schiphollandschap mis te lopen.

En voor degenen die zich zorgen maken over het effect van COVID-19 op reizen, moedigt Natalia merken aan om dapper te zijn. Hoewel de tijdlijn voor herstel misschien nog onzeker is, zal het herstel zelf zeker plaatsvinden. Binnenkort is Schiphol gewoon weer de bruisende luchthaven van voor de pandemie.

‘Zakenreizigers maken een groot deel uit van onze doelgroep, en er is geen betere plek dan Schiphol om ze te bereiken. We hebben er alle vertrouwen in dat de campagne een succes wordt. Dat is ook voor een groot deel te danken aan het snelle reactievermogen, de flexibiliteit en professionaliteit van Schiphol. Want daardoor konden we de campagne uitstellen tot de reisindustrie weer in beweging kwam.'

Natalia Borisova, Brand Manager, MG Motor Europe