Adverteren op Schiphol: Grip op de Chinese doelgroep

In 2018 reisden zo’n 500.000 Chinezen via onze luchthaven. Als je dat afzet tegen de ruim 71 miljoen reizigers die we dat jaar verwelkomden, vormen ze maar een bescheiden groep. Hun opvallende uitgavepatroon is echter een stuk minder bescheiden. En dat maakt de Chinese markt interessant voor veel adverteerders op Schiphol.

Hey big spenders!

Veel Chinezen zien hun reis naar Europa als een mooie kans om luxe modemerken te shoppen of andere kwaliteitsproducten te kopen. Dat maakt ze een relatief kleine doelgroep met een erg groot potentieel. Chinese reizigers geven zo’n vier keer meer uit dan de gemiddelde passagier. Daar kunnen Nederlanders, Britten of Amerikanen dus niet aan tippen.

Meer dan 500.000

Chinese reizigers per jaar

Besteden 4 keer meer

Dan de gemiddelde reiziger

Reizigersaandeel van 1,4%

Een doelgroep met groeipotentie

Zo trek je de aandacht van je Chinese doelgroep

  • Met advertenties in hun eigen taal
  • Via reclameobjecten bij de gates en pieren waar ze vertrekken en aankomen
  • Door groots uit te pakken tijdens de Golden Weeks en het Chinese Nieuwjaar
  • Door ze te wijzen op de mogelijkheden voor belastingvrij shoppen

Uitgebreide data over Chinese doelgroep

Schiphol is een overzichtelijk gebied, waarvan het advertentiepotentieel volledig door ons wordt beheerd en benut. We weten precies hoe Aziatische reizigers zich over de luchthaven bewegen, wat ze er doen en welke producten en diensten ze kopen of gebruiken. Op basis van deze doelgroepgegevens kunnen we je precies vertellen welke on- en offline communicatiemiddelen je het beste in kunt zetten voor jouw merk.

Met een gemiddelde verblijftijd van 146 minuten en een uitgebreid aanbod adverteerobjecten zijn er commerciële kansen genoeg op de luchthaven. Op basis van onderzoek weten we dat de Chinese doelgroep hier erg openstaat voor advertentie-boodschappen. Door advertenties in hun eigen taal te presenteren en af te stemmen op hun normen, waarden en cultuur, geven we Chinezen net dat laatste zetje op key purchasing moments. Mooi meegenomen: Chinese reizigers kunnen een btw-refund krijgen op alles wat ze hier kopen.

Opvallen tijdens speciale evenementen

Hoewel het aandeel Chinese reizigers op dit moment nog bescheiden is, zien we veel ruimte voor groei. Het Chinese outbound-toerisme is sinds 2000 met een verbijsterende 1380% gegroeid. In 2017 reisden 156 miljoen Chinezen naar het buitenland. Dat terwijl op dit moment slechts 10% van de bevolking een paspoort heeft. Mede doordat er jaarlijks zo’n 10 miljoen nieuwe paspoorten worden uitgegeven, bestaat de kans dat 1 op de 4 reizigers in 2030 Chinees is. Bovendien is zo’n 60% van de Chinese outbound-reizigers tussen de 18 en 34 jaar oud.

Ongekende ontwikkelingen Chinees toerisme

Hoewel het aandeel Chinese reizigers op dit moment nog bescheiden is, zien we veel ruimte voor groei. Het Chinese outbound-toerisme is sinds 2000 met een verbijsterende 1380% gegroeid. In 2017 reisden 156 miljoen Chinezen naar het buitenland. Dat terwijl op dit moment slechts 10% van de bevolking een paspoort heeft. Mede doordat er jaarlijks zo’n 10 miljoen nieuwe paspoorten worden uitgegeven, bestaat de kans dat 1 op de 4 reizigers in 2030 Chinees is. Bovendien is zo’n 60% van de Chinese outbound-reizigers tussen de 18 en 34 jaar oud.