De vraag naar luxe op Schiphol: Speel hier als merk op in

De trends voor luxe merken in airport retail

De luchthaven vormt een belangrijke schakel tussen luxe merken en de consument. Luxe merken zijn 'leading' bij het publiek op airports: ze spelen een doorslaggevende rol in de beleving van de reiziger. Vliegen wordt gezien als exclusieve en positieve ervaring – op reis mag je jezelf verwennen - waar je als merk anno 2017 goed op kunt inspelen. Komend jaar voorzien we dan ook een groei in de vraag naar luxeproducten.

Beats adverteren

De vraag naar luxe

Het aantrekken van de wereldeconomie zorgt ervoor dat ook Schiphol Airport meer reizigers verwacht. Vanuit China, de Verenigde Staten en India wordt een sterke groei van 10 tot 15 procent voorzien. Met name de Chinese reiziger is belust op luxe merken. Passagiers uit het Verre Oosten zijn daarom een belangrijke doelgroep geworden binnen airport advertising. Ze hebben veel te besteden en staan open voor merkbeleving. Met de huidige technologie is het mogelijk om specifiek de Chinese doelgroep te targetten op de luchthaven. Je zou bijvoorbeeld op grote schermen vluchten uit China kunnen verwelkomen in hun eigen taal, zoals SBF en UnionPay deden. Door deze aanpak verhoog je direct de retail sales op Schiphol. De doelgerichte campagne van SBF en UnionPay realiseerde tijdens Chinees nieuwjaar een omzetstijging van 46 procent! Kortom het targetten van specifieke doelgroepen loont.

China adverteren

De consument verwacht méér

Online shoppen is een niet te stoppen trend in de retail, maar tegelijkertijd willen luxury retailers een onuitwisbare indruk maken met hun fysieke verschijning op luchthavens. Het is namelijk dé plek waar consumenten openstaan voor retail en advertising. Mensen verwennen zichzelf op reis en dus spelen luxe merken hier graag op in. Gemiddeld spendeert de reiziger twee uur achter de douane. Maar met een brand store alléén bereik je de wachtende reiziger niet altijd. Tegenwoordig verwachten mensen een brand experience: een merkbeleving waarbij de zintuigen geprikkeld worden.

Dior adveteren

Daarbij wil de jongere generatie juist weer een 'hands on' ervaring. Een brand- of pop-up store is daarom een heel geschikte basis om op de luchthaven interactie rondom je merk te creëren. In combinatie met een brand experience campagne creëer je gegarandeerd een contactmoment én meer sales. Mensen associëren luchthavens namelijk met luxe merken. Het is dan ook belangrijk om als merk bereikbaar te zijn voor reizigers - of het ook betaalbaar is, dat maakt op de luchthaven minder uit.

De wereld aan je voeten

Waarom Schiphol Media? Schiphol staat garant voor internationale allure. Het is de enige adverteerspot in Nederland waar je 63,6 miljoen consumenten onder één dak vindt. Schiphol is voor 66 procent van de particuliere reizigers het begin van de vakantie. Ze zijn dan ook ontspannen en optimistisch gestemd; hét moment om als merk contact te leggen. Zelfs de ruim 10 miljoen zakelijke reizigers zijn vatbaar voor advertising op de luchthaven.

Meer weten over adverteren bij Schiphol Media? Of interesse in de indrukwekkende sales-cijfers van de SBF-UnionPay campagne? Meld je dan aan voor een persoonlijke rondleiding. Er zal een wereld voor je open gaan.

Lees meer

  • Advertising expert Merijn Schildkamp

    Merijn Schildkamp weet alles over airport advertising en het gedrag van de reiziger

  • Hoe KLM, Dior en ING het aanpakken

    Persoonlijk én uitbundig - zo grijp je de consument op Schiphol

  • De brandwalk van Accountmanager Nicolette

    Van passenger journey naar brand walk

  • 64 miljoen mensen onder één dak

    Richt je campagne op de 64 miljoen mensen die reizen via Schiphol