Case Audi e-tron: Audi presenteert elektrisch paradepaardje

Audi en Schiphol hebben al jaren een hechte band. Het Duitse automerk siert de luchthaven bijvoorbeeld regelmatig met bloedmooie bolides en bijbehorende campagnes, en is exclusieve partner van het VIP centre. Daarnaast delen beide bedrijven de ambitie om hun producten en diensten te verduurzamen waar mogelijk. Daarom is het niet verwonderlijk dat Audi Schiphol koos als lanceerplatform voor de Audio e-tron: hun eerste volledige elektrische model.

Alles draait om awareness

In de periode rond de jaarwisseling 2018/2019 liet Audi reizigers en forenzen op en rond de luchthaven kennismaken met hun eerste 100% elektrische auto. Ten tijde van de campagne was de stoere Audi e-tron echter nog niet te koop. Het belangrijkste doel van de campagne was dan ook awareness creëren voor de futuristische blikvanger.

We wilden het grote publiek en in het bijzonder een zakelijke doelgroep in een vroeg stadium kennis laten maken met onze baanbrekende Audi e-tron. En dat is gelukt, door doelgericht verschillende mediaobjecten in te zetten.
Joost Klumper, Projectmanager Marketing Communicatie Audi

Adverteerobjecten voor een zakelijke doelgroep

Dat Audi zich vooral op een zakelijke doelgroep richtte, was terug te zien in de communicatiekeuzes van de autofabrikant. De tienduizenden zakenreizigers die elke dag in Lounge 1 op hun vlucht wachtten, kwamen in januari onverwachts oog in oog te staan met de opvallende e-tron, nog maanden voordat deze op de weg te bewonderen was.

Via bewegende advertenties van het Digital Departure Network was Audi ook goed vertegenwoordigd op de alle pieren, waardoor het merk verzekerd was van exposure onder vertrekkende zakelijke reizigers. Om het vele woon-werkverkeer op de A4 kennis te laten maken met het nieuwe topmodel, toonden we vier maanden lang een levensgrote e-tron advertentie op onze snelwegmast langs de A4.

Onderdeel van breder partnership

De mediacampagnes van Audi op Schiphol zijn onderdeel van een breder partnership. Het automerk is namelijk al sinds 2008 een exclusieve partner van het VIP centre op de luchthaven. De luxe hybride modellen die de afgelopen jaren, ministers, zakeniconen, supersterren en leden van het koningshuis van en naar hun privéjets brachten, worden binnenkort vervangen door de volledig elektrische e-tron. Daarmee laten Schiphol en Audi zien dat de samenwerking nog steeds uitstekend bevalt.

Passen en meten in een timelapse

In de lounges en op de pieren van Schiphol passeren elk jaar miljoenen reizigers de revue. Vandaar dat autofabrikanten hun nieuwste modellen er graag in de spotlight zetten. Maar hoe komt zo’n wagen daar nou terecht? Dat is nog een hele operatie, die we gelukkig tot in de puntjes beheersen. In deze timelapse-video zie je hoe de Audi e-tron in Lounge 1 wordt geplaatst.