Advertising expert Merijn Schildkamp: Adverteren op Schiphol

Merijn Schildkamp is Key Account Manager Aviation en Corporate Accounts bij Schiphol Media. Hij adviseert onder andere de luchtvaartmaatschappijen als Etihad, Malaysia Airways en KLM over advertising op Schiphol. Merijn weet alles over airport advertising én over het gedrag van de reiziger.

Het verblijf op een luchthaven wordt vaak gezien als een noodzakelijk goed. Er wordt dan ook wat afgewacht. Merijn: 'Mensen lopen 146 minuten rond voordat hun vlucht vertrekt en terugkerende reizigers zijn minstens 20 minuten aan het wandelen om op Schiphol Plaza te komen.'

Schiphol zelf speelt hierop in door zich op de beleving van passagiers te focussen. Dit doen ze in de vorm van service, winkelaanbod en horeca. Merijn: 'Maar ook ads van airlines zijn belangrijk in de beleving van de reiziger. Daarom willen maatschappijen op strategische locaties, zoals op de pieren en bij de gates, de passagiers - ook die van concurrenten - bereiken.'

3 manieren van Aviation Airport Advertising

  • Targeted ads: het targetten van specifieke locaties.
  • Out-of-home advertising: bijvoorbeeld outdoor advertising op snelwegmasten met de introductie van een nieuwe bestemming.
  • Promotions en brand loyalty: ads over de service die onboard wordt verstrekt. Zoals luchtvaartmaatschappij Etihad die passagiers hun services presenteert, in de hoop dat ze de volgende keer met Etihad vliegen.

Focus op de vertrekkende reiziger

Natuurlijk maken luchtvaartmaatschappijen onderscheid in welke doelgroep ze willen bereiken, maar vaak richten ze zich op een brede groep. Merijn: 'Aanwezig zijn en communiceren op strategische locaties heeft het meeste effect. Negen van de tien keer tonen airlines boodschappen in lightboxes op de pieren naar bestemmingen waar zij ook op vliegen. Maar ook snelwegmasten worden gebruikt om nieuwe bestemmingen te promoten. Daarnaast zetten airlines steeds vaker speciale promoties in, zoals Etihad met hun 'Mobile Exposition', een truck met daarin een nagebouwde businessclass. Zo konden reizigers ervaren hoe het is om op niveau te vliegen met de maatschappij. 10 dagen lang bezochten 150 mensen per dag de truck. Stuk voor stuk kwamen ze met een glimlach naar buiten. Dat is slimme advertising, zo creëer je niet alleen 'awareness' maar ook 'interest' en 'desire' rondom je merk.'

Focus op de terugkerende reiziger

'Voor maatschappijen zijn terugkerende vakantiegangers een belangrijke doelgroep. Ze staan weer open voor nieuwe indrukken vanaf het moment dat ze veilig zijn geland.' zegt Merijn. 'Zo wordt er alweer nagedacht over het boeken van de volgende vakantie. Dit is dan ook hét tijdstip voor maatschappijen om een laatste indruk mee te geven aan de reiziger.'

Met 63,6 miljoen reizigers per jaar behoort Schiphol Airport tot een van de grootste hubs van Europa. Vanaf Amsterdam wordt naar 322 bestemmingen gevlogen.

Extra services en upgraden bij de gate

'Passagiers moeten van A naar B, maar willen niet te veel betalen. Daarom focussen maatschappijen steeds meer op randzaken, zoals eten, lagere prijzen en korte transfers. Daarover communiceren ze graag op Schiphol. Zo proberen ze reizigers, met name hun eigen passagiers, te verleiden met services. Bijvoorbeeld door voor vertrek per mail een upgrade aan te bieden. Sommige airlines gaan een stap verder en bieden passagiers vlak voor het boarden een upgrade aan tegen een gereduceerd tarief. Dit alles doen airlines om de klant aan zich te binden, zodat ze de volgende keer voor dezelfde maatschappij te kiezen.'

Zelf Schiphol beleven? Ontdek de vele mogelijkheden!

Lees meer

  • 64 miljoen mensen onder één dak

    Richt je campagne op de 64 miljoen mensen die reizen via Schiphol

  • De brandwalk van Accountmanager Nicolette

    Van passenger journey naar brand walk

  • Hoe KLM, Dior en ING het aanpakken

    Persoonlijk én uitbundig - zo grijp je de consument op Schiphol

  • De vraag naar luxe op Schiphol

    De trends voor luxe merken in airport retail