64 miljoen mensen onder één dak: Hot voor advertising
Schiphol Airport als toegangspoort naar de consument - feiten en cijfers. Schiphol Airport is behalve een gateway naar de wereld ook een toegangspoort naar de consument. 84% van de reizigers op Schiphol ziet advertising als een verrijking. Dus richt jouw campagne zich op de bijna 64 miljoen mensen die van de luchthaven gebruikmaken? Lees dan wat Schiphol Media jou te bieden heeft.

In de top 3
In 2016 vlogen er 63,6 miljoen reizigers vanaf Schiphol Airport, een groei van 9 procent ten opzichte van 2015. Daarmee is de luchthaven de op twee na grootste van Europa. Ook stond Schiphol Airport in 2016 op een vijfde plaats in Skytrax's beste luchthavens van Europa - in West-Europa zelfs op plaats twee, achter Heathrow Airport. Met de recente verbeteringen op de luchthaven in Lounge 2 en de Holland Boulevard wordt 2017 vast weer een topjaar.
De belangrijkste spots
Iedere dag lopen er honderdduizenden reizigers rond op Schiphol. Ze komen aan of vertrekken via de verschillende vertrekhallen en lounges. Iedere spot heeft z'n eigen eigenschappen. De meest opvallende vind je hieronder.
Schiphol Plaza
Het hart van de luchthaven, waar de meeste reizigers hun reis beginnen of eindigen. Kenmerken van de Plaza zijn het grote winkelcentrum en het NS-station - dat door zo’n 40 procent van de reizigers wordt gebruikt. Schiphol Plaza is dan ook dé plek om de aandacht te trekken van het Nederlandse publiek.
Vertrekhallen
Schiphol Airport heeft drie verschillende check in's. Het overgrote deel van het vertrekkende publiek is vakantieganger (66%), maar ook de zakelijke reiziger is goed vertegenwoordigd (34%). De meeste zakelijke check in's zijn in vertrekhal 2: een gegeven waar je als merk goed op kunt inspelen.
Lounge 1
Vanuit hier vertrekken alleen reizigers met een bestemming binnen Schengen. Je vindt er veel verschillende winkels van merken als Rituals Spa en Starbucks. De lounge wordt gekenmerkt door een luxueuze en dynamische look & feel.
Lounge 2
De drukste lounge, hier vertrekken dan ook de meeste zakelijke reizigers. Er zijn zeven belevingswerelden in de duty-free-zone: Luxury World, Modern Dutch World, Fashion & Lifestyle World, Shopping @Schiphol, Travel & Culture World, Care & Wellness World en Family World. Iedere wereld heeft z'n eigen stijl, wat het voor adverteerders nog aantrekkelijker maakt om een specifieke doelgroep aan te spreken.
Lounge 3
De sfeer in deze ruimte is gericht op de upmarket-reiziger. Merken als Burberry en Victoria's Secret hebben er een winkel. De vele reizigers uit China en het Midden-Oosten maken deze lounge interessant voor de advertising van luxe merken. Zeker met het vooruitzicht dat er dit jaar 10 procent meer Chinese reizigers op Schiphol landen.
Holland Boulevard
De naam zegt het al; de nadruk ligt hier op de Nederlandse cultuur. Zo is er een Hollands café en heropent het Rijksmuseum er in de toekomst haar dependance. De Nederlandse sfeer maakt het aantrekkelijk voor Nederlandse merken om zich internationaal te profile-ren. De boulevard verbindt Lounge 2 met Lounge 3 en wordt voornamelijk bezocht door transferpassagiers.

Connecting brands to the world
Schiphol Media heeft een enorm aantal mogelijkheden om de reiziger te bereiken. Op Schiphol vind je een 'feel good' omgeving waarin merken en consument elkaar vinden. De luchthaven biedt daarom een creatieve en dynamische omgeving voor advertising. De producten van Schiphol Media zijn in 6 categorieën opgesplitst.
Promotions
Op de luchthaven loopt de gemiddelde reiziger 146 minuten rond. Schiphol biedt daarom een omgeving waar de consument tijd heeft voor jouw merk. Voor promotieacties vind je vaste promotiepunten op de meest opvallende locaties van Lounge 1, 2 en 3, op de B-pier, de Schengen-reclamecorridor, Schiphol Plaza en het Jan Dellaert Plein.

Digital Media
De kracht van herhaling is vaak de sleutel naar de consument. Op Schiphol zijn er daarom 1100 digitale schermen, waar je gericht jouw boodschap bij een enorm publiek kunt afleveren.

Lightboxen
Subtiel en elegant je merk in de spotlight zetten? Dat kan. Schiphol heeft op veel plekken lightboxen. Deze zijn bijvoorbeeld ontzettend effectief voor campagnes die zich richten op de verkoop in de duty-free zone.

Giant Banners
Maak een niet te missen statement. De giant banners zijn soms wel 25 meter lang. Geen reiziger die eromheen kan.

Concepts
Binnen concepts staat het leveren van origineel maatwerk bovenaan. Een mooi voorbeeld zijn flagship stores; een positieve beleving tussen merk en consument.

Specials
Impact realiseren bij de reiziger. De specials bieden daar ruimte voor. Realiseer je eigen benadering, subtiel of indrukwekkend.

Lees meer
-
De fysieke en digitale wereld verbinden
Arthur de Groot vertelt over het verbinden van de fysieke en digitale adverteerlandschappen.
-
De brandwalk van Accountmanager Nicolette
Van passenger journey naar brand walk
-
Hoe KLM, Dior en ING het aanpakken
Persoonlijk én uitbundig - zo grijp je de consument op Schiphol
-
De vraag naar luxe op Schiphol
De trends voor luxe merken in airport retail
-
Advertising expert Merijn Schildkamp
Merijn Schildkamp weet alles over airport advertising en het gedrag van de reiziger