Nieuws: Impact onder de loep

Als adverteerder kun je op Schiphol kiezen uit een enorm aantal mediaobjecten, maar hoe weet je nou wat je er qua impact van zou kunnen verwachten? Met die vraag in het achterhoofd voerde Schiphol Media in augustus 2018 een interessante pilot op de luchthaven uit. In Lounges 1, 2 en 3 werd de efficiëntie van de schermen van het Digital Shopping Network (DSN) uitgebreid getest. De resultaten? Zoeter dan 's werelds beste chocolade.

Gepubliceerd op: 19 juli 2019

Doelen stellen

Om de pilot goed uit te voeren, was een product nodig dat al een tijd consistent presteerde. De voorwaarden: het moest al minimaal een jaar verkocht worden in het duty free-gebied op Schiphol, een hoog verkoopvolume hebben en een stabiele prijs. Het team van Schiphol Media koos uiteindelijk voor Godiva-chocola, dat over de hele wereld bekendstaat om de kwaliteit en smaak.

Schiphol Media creëerde een dynamische video waarin een hand zorgvuldig een chocolaatje uit een verpakking met verschillende bonbons koos. Hierdoor kon ook de impact van een dynamisch beeld ten opzichte van een statisch beeld worden getest. De video werd een maand lang op alle schermen in ons digitale netwerk afgespeeld.

Uitstekende resultaten

De resultaten zijn binnen en het succes smaakt naar meer! Hoewel Godiva geen andere advertentiecampagnes op Schiphol uitvoerde, steeg de verkoop tijdens de pilotmaand aanzienlijk. De omzet van Godiva nam met 27% toe, en passagierstransacties waren 34% hoger dan de maand ervoor. Daarnaast werd tijdens de testperiode zo’n € 80.000 extra aan smaakvolle chocolade snacks uitgegeven. Hét bewijs dat adverteren op Schiphol de sleutel tot succes is.

Meer weten?

Neem contact op met accountmanager Floris Hoogendoorn via Floris.Hoogendoorn@schiphol.nl of +31 6 51 42 92 71.