Nieuws: Business development en partnerships: wij kijken uit naar 2018!

Gepubliceerd op: 22 januari 2018

Schiphol verwelkomde in 2017 met 68,4 miljoen passagiers een recordaantal bezoekers. En volgend jaar breken we hoogstwaarschijnlijk weer alle reizigersrecords. Naar verwachting zullen in 2018 bijna 71 miljoen paar ogen gericht zijn op de advertenties op onze luchthaven. Ondertussen groeit Schiphol Media mee, en zorgen we dat merken worden gezien door reizigers van over de hele wereld.

  • In 2017 draaiden we een aantal veelbelovende pilots. De effectieve in-browser overlay banner via ons wifi-netwerk is hier een goed voorbeeld van. Ook hebben we met slimme camera’s en software gekeken naar de mensen die onze reclameobjecten passeren. Zo weten we hoeveel van hen een uiting hebben gezien, van welk geslacht ze zijn en in welke leeftijdscategorie ze vallen. Hierdoor werd duidelijk welke doelgroepen zich tot bepaalde advertenties aangetrokken voelen. Beide pilots krijgen een vervolg in 2018.

  • In 2018 zetten we vol in op de innovatie van digitale content. Door realtime data-feeds toe te passen, tillen we digitale campagnes naar het volgende niveau. Daarnaast blijven we passagiers verrassen, verleiden en inspireren met branded content.

  • Via ons beacon- en wifi-netwerk ontwikkelen we nieuwe manieren om je doelgroep te bereiken. Zo werken we op dit moment aan een beacon-API voor apps van derde partijen, waarmee geadverteerd kan worden in de terminal op basis van locatie. Verder zullen we commerciële kansen binnen het wifi-netwerk testen. Denk aan een branded splash-pagina of de commerciële portal die we afgelopen jaar ontwikkelden voor Chinese reizigers.

  • Op dit moment heeft Schiphol een aanbesteding uitstaan voor alle digitale schermen. Naast een nieuwe leverancier, starten straks ook andere investeringsprojecten. Zoals een gigantisch buitenscherm op het Jan Dellaertplein, en een gloednieuw netwerk van digitale schermen bij de bagagebanden.

  • Ook blijven we investeren in ons portfolio. Met het megaproject ‘Upgrade Pieren’ vernieuwt Schiphol alle gates en verkooppunten (denk aan winkels, banken en horeca) in het niet-Schengengebied. Dit betekent onder andere nieuwe en vernieuwde media-objecten, voornamelijk grotere formaten. Daarnaast ontwikkelen we een nieuw netwerk van digitale schermen in de zitruimtes bij de gates. In 2018 beginnen we met de upgrade van Pier G. In de komende jaren gevolgd door Pier F, D en E.

  • Het volgende grote project waar we onze schouders onder zetten, is Pier A. Het prachtige design – waar nu de laatste hand aan wordt gelegd – biedt ruimte voor een aantal gezellige winkelzones. Zodra Pier A klaar is, beginnen we met de bouw van Terminal A. Het ontwikkelingsproces hiervan is al in volle gang en we hopen hier samen met onze partners schitterende commerciële concepten neer te zetten.

  • In 2018 gaat Schiphol Media nauwer samenwerken met Retail, Food & Beverages en Services. Omdat een groot deel van de retail inmiddels multichannel is en concepten meer en meer geïntegreerd raken, wordt (merk)communicatie en -beleving van een outlet voor merken steeds belangrijker. Na het Johnnie Walker House en de Heineken Bar, opent horlogemerk IWC Schaffhausen in het nieuwe jaar een mono-brand boetiek.