Om u zo goed mogelijk te helpen gebruikt schiphol.nl cookies

Strategie

Onze opdracht is de positie van de Mainport Schiphol als multimodaal knooppunt te handhaven en verder te ontwikkelen. Daarvoor dient Schiphol Group in de volle breedte succesvol te zijn. Onze strategie om dit te realiseren is gestoeld op vier thema's: Top Connectivity, Excellent Visit Value, Competitive Marketplace en Sustainable Performance.

 


De ambitie van Schiphol Group is Schiphol te blijven ontwikkelen tot Europe's Preferred Airport; de voorkeursluchthaven voor reizigers en airlines. We zijn er trots op dat reizigers Schiphol hoog inschalen en verkiezen als voorkeurspunt van vertrek of overstap. Ons beleid is erop gericht deze toppositie in Europa te behouden. Dit vereist een heldere strategie en een nauwe samenwerking met onze partners en stakeholders.


De mainportpositie van Amsterdam Airport Schiphol is van vitaal belang voor Nederland. Om de economische functie van Schiphol te versterken en te voldoen aan de afspraken met betrekking tot hinderbeperking, is aan de Tafel van Alders afgesproken Schiphol op selectieve wijze verder te laten groeien. Om deze groei van Schiphol te kunnen accommoderen, worden Eindhoven Airport en Lelystad Airport ontwikkeld als alternatief voor het niet-mainportgebonden vliegverkeer. Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport hebben daarnaast ook een eigen netwerk dat de zakelijke en niet-zakelijke (vakantie)markt in hun regio bedient.


Onze internationale activiteiten leveren een significante bijdrage aan de strategie en het financiële resultaat van de groep. Ze versterken de mainportfunctie van Schiphol. De betrokkenheid bij de ontwikkeling van Terminal 4 op John F. Kennedy International Airport in New York is daar een mooi voorbeeld van. Ook de strategisch alliantie met Aéroports de Paris, onder meer de exploitant van Parijs Charles de Gaulle, de grootste SkyTeam-hub van Europa, is van belang. Tegelijkertijd doen we nuttige ervaring op met andere businessmodellen. Onze internationale aanwezigheid vergroot ook de bekendheid van het merk Schiphol.