Om u zo goed mogelijk te helpen gebruikt schiphol.nl cookies

FAQ's Schiphol Smart Parking

Wat is Schiphol Smart Parking?

Schiphol Smart Parking is een parkeerproduct van de luchthaven Schiphol (Amsterdam Airport Schiphol) tegen een voordelig parkeertarief. U parkeert met Schiphol Smart Parking op P3 Lang Parkeren.

U kunt Schiphol Smart Parking gebruiken met en zonder reservering, maar als u online uw parkeerplaats reserveert, bent u verzekerd van het voordelige reserveertarief. Reserveren kan tot 1 dag van te voren en is mogelijk vanaf 2 dagen parkeren. Hoe eerder u reserveert, hoe voordeliger u parkeert.

Als u niet reserveert trekt u een parkeerkaart aan de slagboom. Als u wel vooraf reserveert is uw creditcard of kentekenherkenning de toegangsmethode tot het parkeerterrein.

Wat zijn de reserveringsvoorwaarden van Schiphol Smart Parking?

Schiphol Smart Parking is te reserveren met iDEAL of met creditcard en minimaal 1 dag van tevoren te reserveren.

Wijzigen van de parkeerperiode en/of annuleren kan tot 1 dag voor vertrek. Wijzigen is kosteloos, voor een annulering worden EUR 5 annuleringskosten in rekening gebracht. Bij wijzigen geldt dat het eventueel teveel betaalde bedrag wordt teruggestort. Voor extra dagen moet uiteraard extra betaald worden. Parkeert u langer dan u heeft gereserveerd, dan kost dit EUR 10 per dag.

Heeft u geboekt via een reisagent, ga dan voor wijzigen/annuleren naar uw reisagent.

Wat kan ik doen als Schiphol Smart Parking niet meer beschikbaar is?

Indien u Schiphol Smart Parking niet meer kunt reserveren op de website, worden er alternatieve parkeerproducten aangeboden. U kunt ook zonder reservering op P3 parkeren. U betaalt dan niet het voordelige reserveer tarief, maar het oprijtarief.

Tot hoe kort voor vertrek kan ik Schiphol Smart Parking reserveren?

U dient minimaal één dag voor u wilt parkeren te reserveren. Wij adviseren tijdens drukke periode (schoolvakanties) tijdig te reserveren. Hoe eerder u reserveert, hoe voordeliger u parkeert.

Ik weet de exacte vertrek- en aankomsttijden van mijn vlucht nog niet. Kan ik de in- en uitrijtijd later aanpassen?

Dit is mogelijk. U kunt uw reservering tot 1 dag voor vertrek wijzigen. Als u de in- en uitrijtijden nog niet weet bij reserveren, kunt u de standaard tijden laten staan. Voor Schiphol Smart Parking geldt een dagtarief. Als de wijziging van tijden dezelfde dag betreft is het niet nodig om dit aan te passen.

Hoe lang van tevoren kan ik Schiphol Smart Parking wijzigen of annuleren?

U kunt uw reservering voor Schiphol Smart Parking wijzigen en annuleren tot 1 dag voor vertrek. Bij wijzigen geldt dat het eventueel teveel betaalde bedrag wordt teruggestort. Voor extra dagen moet uiteraard extra betaald worden.

Wijzigen is kosteloos, voor een annulering worden EUR 5 annuleringskosten in rekening gebracht.

Heeft u geboekt via een reisagent, ga dan voor wijzigen/annuleren naar uw reisagent.

Hoe lang moet ik minimaal parkeren bij Schiphol Smart Parking?

U kunt Schiphol Smart Parking gebruiken vanaf een parkeerduur van minimaal 2 dagen.

Hoe lang kan ik maximaal parkeren bij Schiphol Smart Parking?

Zonder schriftelijke toestemming vooraf kunt u niet langer dan 90 dagen parkeren.

Wat gebeurt er als ik langer parkeer dan dat ik gereserveerd heb?

Als u langer parkeert dan gereserveerd, kost dit EUR 10 per dag.

Waar parkeer ik met een Schiphol Smart Parking reservering?

Met Schiphol Smart Parking parkeert u op P3 Lang Parkeren. P3 is het parkeerterrein voor lang parkeren van Amsterdam Airport Schiphol. Adres: Holiday Avenue, 1118 ZG Schiphol.

Hoe kan ik inrijden met mijn Schiphol Smart Parking reservering?

Bij het maken van de reservering kunt u een inrijmethode kiezen: inrijden met uw creditcard of met kentekenherkenning.

Inrijden met Creditcard
Heeft u als inrijmethode “creditcard” gekozen? Het is voor het inrijden van belang dat u dezelfde creditcard gebruikt als waarmee u gereserveerd hebt. Steek uw creditcard in de kaartlezer bij de slagboom. U krijgt de creditcard weer terug en de slagboom opent automatisch. Bij terugkomst hoeft u niet naar de betaalautomaat te gaan, u kunt direct uitrijden met uw creditcard. Staat u langer dan de gereserveerde periode, dan worden de extra kosten automatisch verrekend bij het uitrijden.

Inrijden met kentekenherkenning
Heeft u als inrijmethode “kentekenherkenning” gekozen? Rij dan op tot de slagboom. Uw kenteken wordt gelezen. Wacht tot uw parkeerkaart automatisch uit de kaartlezer komt (dit kan enkele seconden duren). Bewaar deze goed. U hebt de kaart later nodig bij het uitrijden.

Ik moet een inrijmethode kiezen, maar ik weet mijn kenteken (nog) niet en heb geen creditcard. Wat moet ik doen?

U kunt alsnog voor kentekenherkenning kiezen. Zet een “X” bij het invoerveld om verder te komen. Vergeet niet uw kentekentijdig te wijzigen via “Mijn reservering”.

Hoe is het vervoer geregeld vanaf het parkeerterrein naar de Vertrekhal?

U kunt iedere 10 minuten - 24 uur per dag - gratis met de Schiphol Parking snelbus van en naar de Vertrekhal. De snelbus brengt u in 5 minuten naar de vertrekhal. Bij terugkomst vindt u de bushalte direct voor Schiphol Plaza, halte 5.

Is er een speciaal gedeelte van het parkeerterrein gereserveerd voor Schiphol Smart Parking?

Er is geen speciaal gedeelte gereserveerd voor Schiphol Smart Parking. U kunt uw auto dus overal neerzetten op P3 Lang Parkeren.

Is Schiphol Smart Parking ook mogelijk voor (kort) parkeren in P1 of P2?

Nee, Schiphol Smart Parking is alleen mogelijk op P3 Lang Parkeren vanaf 2 dagen parkeren en dus niet mogelijk voor parkeren in P1 of P2. Hiervoor kunt u Schiphol Terminal Parking reserveren.

Kan ik ook de P3 garage in zonder reserveren?

Ja dat kan. U betaalt dan het oprijtarief.

Wat is het parkeertarief van de P3 garage?

Voor het parkeren in de P3 garage wordt een toeslag berekend bovenop het Schiphol Smart Parking tarief. Ook hier geldt; hoe eerder u reserveert hoe voordeliger u parkeert.

Ik heb de P3 garage gereserveerd maar wil dit wijzigen naar het Smart Parking P3 parkeerterrein.

Dat kan via “Mijn reservering”. Wijzigen van uw reservering is kosteloos.

Ik heb Smart Parking P3 parkeerterrein gereserveerd, maar wil dit wijzigen naar P3 garage.

Helaas is het niet mogelijk om uw reservering om te zetten naar de garage. Wij vragen u zelf een nieuwe reservering te maken voor de garage. Neem vervolgens contact (0900-0141 EUR 0,40 p.m. of ccc@schiphol.nl) met ons op zodat wij uw oude boeking van het parkeerterrein kosteloos kunnen annuleren.

Indien u zelf annuleert betaalt u 5 Euro annuleringskosten.

Ik heb al een Schiphol Park & Travel reservering gemaakt, maar zie dat Schiphol Park & Travel is vervangen voor Schiphol Smart Parking. Wat moet ik doen?

Helemaal niks. U kunt gewoon met uw Schiphol Park & Travel reservering het P3 parkeerterrein op rijden.

Ik ben Privium Plus-lid, moet ik dan reserveren?

Nee, dit hoeft niet. Er is voor u altijd plek in de aparte Privium-sectie vooraan op parkeerterrein P3 Lang Parkeren.

Ik heb Schiphol Smart Parking gereserveerd, maar ik ben ook Privium-lid. Kan ik met mijn reservering op het Privium gedeelte van P3 Lang Parkeren gaan staan?

Nee, dat is niet mogelijk. U kunt wel Schiphol Privium Parking P3 reserveren. U staat dan vooraan op parkeerterrein P3 Lang Parkeren in de besloten Privium sectie.

Kan ik als Privium Plus lid ook parkeren in de nieuwe garage op P3?

Ja, dat kan. Om als Privium Plus lid gebruik te kunnen maken van de garage, kunt u alleen met uw Privium pas inrijden. Er geldt echter geen exclusiviteit of plekgarantie voor u in de garage. U ontvangt  als Privium Plus lid €5 korting.

Wilt u wel exclusiviteit en plekgarantie, parkeer dan in de besloten Privium sectie vooraan op P3.